Hej


Jag funderar på att sätta fast en utvändig 15cm cellplastisolering på lecavägg, och av kostnads- och stilskäl vill jag inte köra 'modern standard' och putsa efteråt, utan jag vill ha en liggande timmerpanel utanpå (med luftspalt emellan).

Eftersom jag inte vill bära denna (ganska tunga) timmerpanel via (vertikala) reglar som fästs i lecamuren genom 15cm isolering (känns riskabelt), så funderar jag på att hänga ner reglarna från takstolarna som alltså skall ta hela tyngden. (Då slår jag dessutom två flugor i en smäll eftersom det gör att taket inte kan lyfta pga vindlast.) Utöver det har jag två infästningar genom isoleringen in i lecamuren som enbart är till för att fixera panelen så att den inte hänger och svajar i vinden, se bifogad fil.

Är det någon som har sett något liknande, och kanske har erfarenhet ? Finns det någon fundamental sak jag förbisett ?

Tackar på förhand för kommentarer.


mvh

Magnus
 
Någon av de stora isolertillverkarna (ev Rockwool) har en variant av denna konstruktion, men det var ett hus med regelvägg och utanför regelväggen hade de satt ett heltäckande isolerskikt och därefter läkt som var upphängd i takstolarna samt skruvad genom isolerskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.