Vad för slags träolja är bäst för trallen?
 
Trall var, av vad?
 
Det beror på flera saker men är du normalt händig bör du leta efter en med hög torrhalt eller som det benämns idag VOC och då är det en så låg siffra som möjligt du skall ha. Står det VOC 750 gram så köper du 80% lösningsmedel. Ingen idé att betala för något som inte gör någon nytta och som bara förstör miljön.
 
Linum skrev:
Det beror på flera saker men är du normalt händig bör du leta efter en med hög torrhalt eller som det benämns idag VOC och då är det en så låg siffra som möjligt du skall ha. Står det VOC 750 gram så köper du 80% lösningsmedel. Ingen idé att betala för något som inte gör någon nytta och som bara förstör miljön.
För att förtydliga kring Linums post så har han/hon fel i att torrhalt skulle benämnas VOC idag (eller någonsin). En vattenburen olja har t.ex. en låg halt av VOC, men även en relativt låg torrhalt.

Jag vill tillägga att om du är "normalt" händig så ska du undvika oljor med hög torrhalt eftersom de lätt bygger upp en film på ytan istället för impregnering inuti träet = klibb.

Snåla inte, utan ta en olja från kända tillverkare som är klassad som bekämpningsmedel.
 
Jag kanske var otydlig där om torrhalt och VOC men faktum är att branschen inte längre alltid anger torrhalten utan arbetar med VOC istället enligt EU-norm. VOC är ett mer svårbegripligt koncept eftersom, precis som du påpekar, i en vattenlöslig olja så kan VOC vara eller obefintligt men torrhalten vara låg även den.

I övrigt förstår jag inte riktigt varför man skulle undvika en olja med hög torrhalt om man är normalt händig och följer anvisningen? Film bildas om man inte torkar av överskottet efter 30-60 minuter som det står att man skall göra.
 
Fair enough. Jag skulle inte ha blandat in "händig" utan tänkte främst, aningen cyniskt, på normala användare som inte alla gånger läser instruktionerna. Främst kanske på olja, som kan tyckas vara en mindre avancerad blandning.

Men... om du torkar bort överskottet så blir det mycket av torrvaran som hamnar i trasan istället :)
 
Man skall icke angripa trallen berusad på "folköl, grillkött och potatissallad" som någon uttryckte sig. Rätt gjort under rätt förutsättningar och med rätt material kommer man alltid längst. Träolja med låg andel aktiv substans kanske är gjord utifrån någon form av insikt i ovanstående påstående om vad som brukar ske "innan" altaner behandlas.
 
:D det borde finnas "like" knappar på foruminlägg också.

Mitt resonemang är egentligen baserat på lösningsmedel:
En nafta-buren träolja borde ha en hög torrhalt för att den tränger relativt djupt in i virket. Då måste det finnas mer torrvara så att något av oljan faktiskt ligger i ytskiktet och inte bara långt ner i träet. Det är samma anledning till att dessa är bättre för hårda eller behandlade träslag.

Vattenburen dito är "större" än naftan och stannar närmare i ytskiktet och behöver inte samma torrhalt för att fungera effektivt. Miljövänligt och helt OK på de flesta svenska obehandlade träslag.

Så länge bägge är av schysst kvalitet så borde det vara ungefär lika mycket att torka bort i bägge fall, så att mycket hamnar i trasan är eg. oväsentligt.
 
  • Gilla
Jkgbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.