Jag har byggt en liten ramp för att lättare kunna köra in gräsklipparen i bodan. Jag hade tillgång några meter vanliga furuplankor i garaget och orkade inte åka och köpa tryckimpregnerat, så det blev så att jag använde dem. Tryckat är ju alltid att föredra utomhus, men den här får väl hålla så länge den håller helt enkelt.

Men någon form av skydd ska den ju ha, så jag tänkte lasera den. Jag hade även tänkt ställa plankorna i en hink med träolja och låta ändarna suga upp så mycket olja som möjligt innan jag skruvar ihop allt. Eller åtminstone tänkte jag att de ändar som skall ligga mot marken skall få göra det. Frågan är bara om jag kan lasera efteråt, eller om det inte fäster då? Lasyren är oljebaserad (Trebitt), så det vore väl inget problem eller?

Jag kanske kan ställa allt i hinken med lasyr ett tag istället. Men den är så trögflytande att jag inte tror att speciellt mycket kommer att sugas upp i träet.

Vad säger experterna?
 
dränk trä i uppvärmt rå linolja ... den impregnerar bra :). Vänta med laseringen någon vecka tills oljan har härdat inne i träet. Så skulle jag ha gjort :)
gaia
 
Jag har tyvärr ingen linolja. Har bara vanlig ofärgad träolja från Beckers och lasyr.
 
Träolja är ju vanligtvis linolja men den är utspädd med lösningsmedel. Dränk hela plankor i den tills dom inte kan sugga i mer , torka överskottet så det inte bildas en glansig hinna på ytan. Lasyr slits ju med tiden men oljan bör kunna skydda din uppfart ett tag till även om lasyren försvinner på dom mest använda ställen ;)
gaia
 
Aldrig lasera eller måla på en träolja, ska man det så använd en impregnerande grundolja som är avsedd att måla på. En vanlig träolja innehåller normalt vax vilket är avstötande för en ny behandling. För övrigt anser jag att linolja i alla former ska inte hanteras av gemene man pga av brandrisken MYCKET lättantänligt. Så använd grundolja sedan ett lager med färglöslasyr sedan 2 skikt av pigmenterad lasyr för att få jämnast resultat.
Lycka till
 
Hemmakatten
Prescis så som Anders S beskriver har vi gjort med vår huspanel. Först grundolja (i vårt fall Bestå grundolja från Alcro som faktiskt innehåller en del linolja), sedan färglös lasyr vått-i-vått ovanpå oljan, sedan torka, sedan ett lager färgad lasyr, upp på väggen och färdiglasera allt en gång tilll. Resultatetblev mycket bra, hoppas det håller sig så.
 
Jag hade inga planer på att köpa vare sig impregneringsolja eller färglös lasyr, så jag penslade bara på ett varv med den lasyr jag hade och skruvade sedan ihop allting. Jag kanske penslar på ett varv till när den hamnat på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.