Huset är byggt 1928. Det halvt souterräng. Baksidan har hel och framsidan ingen souterräng.
Det finns någon form av dränering, stuprören går ner i marken på alla fyra hörnorna. Dessutom har hela den kortsida där jag har vattenläckage försetts med stenar intill husväggen (se bild), kanske hela vägen ner i nivå med källargolvet. Jag hittar bara ett ställe i skarven golv/vägg där vattnet eventuellt tränger in(bilden med det gröna golvet). Sedan rinner det vidare ut i rummet intill eftersom golvet lutar.
Jag upptäckte det första gången i november när det regnade som värst. Andra gången var idag och nu har snösmältningen satt fart.
Besiktningen genomfördes i september och då såg vi inget läckage, förutom kalkfläckarna på golvet. Jag kontaktade besiktningsmannen som trodde att vattnet trycks upp underifrån, eftersom huset ligger i jämnhöjd med vattenytan i sjön (se bild).

Om det endast tränger in vatten vid extremt regnväder och snäsmältning kanske man kan leva med et eller?

Det ser lite stökigt ut men jag köpte huset med alla inventarier som nu håller på att rensas ut.

Förutom att gräva upp hela kortsidan, finns där någon annan åtgärd att vidta?
Kan det kallas för ett dolt fel?

DSC00018.jpg

P1000302-2.jpg

P1000301-2.jpg

P10003002.jpg

P1000310.jpg
 
Hej.

Du kan ha 2 troliga fel.

Det ena är att dagvattnet (stuprören) slutar intill källarväggen i en singelhög. Det är ett vanligt fel på äldre hus. Då får du vatten stående intill väggen när det regnar, sen tar det någon eller några dagar före marken har sugit upp det.

Det andra är att när man tittar ut genom fönstret på nedersta bilden så har du en sjö där, så det kan vara problem med högt grundvatten. Och förr i tiden så var det inte så högtidligt med kapillärbrytande materieal under sulan.
 
Göran.W
Det första man ska göra är att ta bort stenarna in till huset och sen lägga jord där som slutar ut från grunden.
Hade samma problem och där räckte en lite jord vall som sluttade ut från huset.
 
I det här fallet *tror* jag baserat på de bilderna som TS lagt upp att problemet kommer från hydrostatiskt tryck mot djupt liggande delar av byggnaden snarare än kapillärstigning. Spelar mindre roll egentligen då de åtgärder som bör vidtas är desamma.

Jag föreslår en traditionell dränering, passa gärna på att isolera samtidigt. En pump som forslar bort dag- och grundvatten är nog att föredra.

Att fortsätta ha det på det här viset är verkligen inte att rekommendera. Vattenrörelserna som sker skadar byggnaden. Vidare riskerar man en ordentlig översvämning i extrema vädersituationer.

Göran W:
Rekommenderar Du verkligen jord runt huset?
 
Göran.W
Nja ler jord för dels så absoberer det vattnet och dels så leder det ut vattnet från huset om det är lite släntat.

Det är iaf bra mycket bättre än som nu ha stenar där som leder vattnet längs med hus grunden.

Vattnet ska ledas från hus grunden och inte som nu ner i den sen om det är estetisk tilltalande är en annan sak.

Funkar klock rent här för nu slipper jag få in typ 10 liter i minuten vid kraftigt regn som innan utan får in inget vatten alls nu.
 
Jag håller inte med dig. Lerjord binder ju mycket riktigt en hel del vatten men i naturen finns ju obegränsat med vatten. När leran väl antagit en vattenhalt kan den inte gärna binda mer?

Mot grundmuren hade jag rekommenderat ett kapillärbrytande skikt. Man får ju anta att det finns en dränering där nere som tar hand om vattnet som sipprar ner. Har man inte det så spelar det ju mindre roll hur det ser ut i övrigt. Lera och jord (rabatter, blommor, buskar) är i min mening inte att föredra kring grunden eftersom de ser till att grundmuren ständigt är fuktmättat (helt fyllda kapillärporer).

Att det är bra med lite lutning på marken kring huset är vi dock överens om!
 
Göran.W
Nu såde iof gräs på min ler jord så vattnet rinner bort från huset hur mycket det än regnar.
Men det bästa är väl igentligen att se om dräneringen men i mitt fall finns det inte ekonomi till det just nu för allt måste göras om från grunden och det kostar en slant.
 
Jaha, då förstår jag hur du menar.
 
Lägger in en bild mer som visar att det finns en källartrappa med utbyggd mur. Jag tror att denna mur även stoppar upp avrinningen av vatten eftersom läckaget kommer där denna mur träffar gavelväggen. Kan det ligga något i det?

DSC00020.jpg
 
Hej.

Börja med att gräva en grop på lämpligt ställe för att kolla grundvattennivån. Att sänka den kan skapa problem som tex mindre sättningar i huset då marken under huset blir torrare.

Sen kan man fundera på hur det ser ut med dränering vid trappan. Troligen finns ingen dränering där trappan går.
 
Locke skrev:
Jag håller inte med dig. Lerjord binder ju mycket riktigt en hel del vatten men i naturen finns ju obegränsat med vatten. När leran väl antagit en vattenhalt kan den inte gärna binda mer?

Mot grundmuren hade jag rekommenderat ett kapillärbrytande skikt. Man får ju anta att det finns en dränering där nere som tar hand om vattnet som sipprar ner. Har man inte det så spelar det ju mindre roll hur det ser ut i övrigt. Lera och jord (rabatter, blommor, buskar) är i min mening inte att föredra kring grunden eftersom de ser till att grundmuren ständigt är fuktmättat (helt fyllda kapillärporer).

Att det är bra med lite lutning på marken kring huset är vi dock överens om!
Ska man inte undvika att skicka ned dagvatten i dräneringen?
Dräneringen ska väl enbart hantera en stigande vattennivå.

Det kanske är gamla rön jag sitter på men jag har haft uppfattningen att det är bättre att ha ett tätt lerskikt ovanför dräneringen för att inte få ned dagvattnet än t.ex. grus som släpper igenom. Om man dessutom lägger till system för att leda bort (fortfarande ovanför dräneringen,) dagvattnet så är det bättre. Genom sluttande mark eller rör för dagvattnet.
 
Det kanske är gamla rön jag sitter på men jag har haft uppfattningen att det är bättre att ha ett tätt lerskikt ovanför dräneringen för att inte få ned dagvattnet än t.ex. grus som släpper igenom.
Ja, det finns många sätt att göra det på. Jag brukar rekommendera kapillärbrytande material hela vägen upp. Vet att många vill ha rabatter och buskar kring husväggarna och det är ju snyggt. Problemet med att ha lera, jord och silt nära huset är, förutom att det fungerar som ett vått skikt rund grundmuren också att det så småningom letar sig vidare in i de materialen som lagts dit för att hindra att vatten kapillärt dras fram tlll grundmuren. Detta har direkt påverkan på dräneringens livslängd. Det som händer med en dränering med tiden är ju att den förlorar sin kapillärbrytande verkan och så småningom blir igensatt. Det är också av den anledningen jag inte tror på Pordrän/Isodrän. Jämfört med ett singeldike så är den volym som med tiden kommer att sättas igen då dräneringen åldras väldigt liten. Jag tror att man får en avsevärt kortare livslängd med Isodrän / Pordrän kontra Platon / Isolering / Singelgrav.

Jag ser heller inte något problem med att det blir lite större flöden i systemet på grund av det markvatten som kommer ner via skiktet närmast grunden - snarare tvärtom. Det är väl bra att det får flöda lite vatten i ledningarna då och då?

Om man dessutom lägger till system för att leda bort (fortfarande ovanför dräneringen,) dagvattnet så är det bättre. Genom sluttande mark eller rör för dagvattnet.
Nuförtiden leder man nog aldrig ner avrinnande regnvatten till dräneringen. Jag har bara sett detta på gamla hus.

Dräneringen ska väl enbart hantera en stigande vattennivå.
Dräneringen skall ta hand om allt vatten där nere. Det kan vara framträngande grundvatten (som också kommer från sidorna), regnvatten som tränger ner ovanifrån, kondensvatten från platonmatta et cetera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.