Innan vi tillträdde vårt hus 2010 lät vi husägarna utföra en långtidsradonmätning. En dosa på varje plan. På de båda bostadsplanen låg värdet på 50 Bq medan det i källaren låg på 300 Bq. Dosan i källaren var placerad i ett inrett ungdomsrum utan ventilation i anslutning till pannrummet, dvs man kan anta att dörren var stängd för det mesta.

Numera finns inga dörrar i källaren så luft kan flöda som det behagar. Ingen extra ventilation är installera iofs, men fönstren är gamla och dragiga.

Tror ni att radonvärdet kan ha varit förhöjt pga rummet det placerades i? Och även om det inte är lägre där jag tränar, kan jag räkna med lungcancer om några år?

Anledningen till oron är en nyhet jag såg för ganska länge sedan från Tyskland där en kvinna fått lungcancer. Det visade sig att källarrummet där hon konditionstränade ett par gånger i veckan och så gjort under många år hade ett radonvärde på 1000 Bq. Minns inte om hon dessutom var rökare, men jag tror det.

Ska naturligtvis mäta om radonet men jag får ju inte resultatet förrns sommaren nästa år. Innan dess hinner jag flåsa många kubik radonluft. :)
 
Om du inte röker är det i princip riskfritt. Se denna graf från strålskyddsmyndigheten.




Eftersom du bara vistas i träningsrummet någon timme per dag så borde det motsvara en höjning av radonhalten i bostaden från ca 50 Bq/m3 till 65 Bq/m3. Dvs en extremt liten ökning av risken att få lungcancer. Att avstå från träning kommer att ha betydligt större negativ effekt på din hälsa.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
För det första så är ju 1000Bq ett extremt högt värde och om du är rökare till på det så lär risken vara rätt hög, ja.

Om du inte röker och inte har någon annan lungsjukdom eller problem är 300 Bq absolut inget att oroa sig över. Radon risken generellt sätt lite väl uppskruvad i mitt tycke. Riskerna finns där naturligtvis men andas lite avgaser så har du betydligt större risk för lungcancer...
Det som hjälper väldigt mycket är tilluft, och det vill ni säkert ändå ha i gymmet så se om ni kan få in en ventil där eller leda in tilluft genom någon befintlig kanal.

Mvh,
Anders
 
Om jag förstår Strålsäkerhetsmyndigheten rätt så får en gruvarbetare vistas i utrymmen med 1300 Bq/m3 max 1600 timmar per år. Frågan är alltså hur många timmar per år du har tänkt spendera i träningsrummet...
 
Tack för era inlägg. Nu känner jag mig helt lugn!

Jag kommer nog tangera 1600 timmar, 4 timmars träning om dan är väl normalt? :)

Skulle tro att jag kommer träna där max 150 tim/år + den tid jag är i samma utrymme för att dona med min ölbryggning.
 
Skönt att höra att öl och träning går hand i hand.
 
Absolut. En stor del till att jag tränar är för att jag ska kunna dricka försvarliga mängder av mitt hembryggda öl. Kul hobby, men B om man inte tillåter sig dricka av den.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Känns mindre hälsosamt med radonkontaminerat öl dock.
 
Vilken enorm affärspotential jag ser framför mig.

Radontränings center
Radon öl
Radon spa
Radon bad
Radon föreläsningar
Radon smycken
Källarvatten med radon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.