Hej,


i vart hus finns några ställena i källaren som ser ut liksom fotona. Jag undrar om där finns aktiva skadedjur i trän eller om det är not gammalt.

Huset är från 1937, källaren är uppvärmt i vintern sedan vie köpte den 3 år sedan – föra fanns inga värme element i källaren. Där finns inget ny sågspån före hålen – den som finns på foton är bara från den smulade trä.

Trä med tecken på skador, möjligtvis av skadedjur, i en målad källarvägg från 1937.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träpelare i en källare med många små hål som kan tyda på skadeinsekter, intill en grönmålad trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarträ med hål och spår av skador, inget nytt sågspån synligt, vilket tyder på äldre skador snarare än aktiva skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä med skador och hål som kan tyda på skadedjursangrepp i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kan jag bara byta alla skadad brädor eller finns risk till aktiva maskar? Vem kunde jag fråga då?

Tack för hjälpen,
Ingo
 
Är trägnagarna aktiva så blir det små högar med trämjöl under hålen. Om inte så är det en gammal avstannad skada.

Det är bra att ni värmer upp källaren, då blir den torrare. Dessa trägnagare behöver fuktigt virke. I en ouppvärmd källare är det tillräckligt fuktigt, men oftast inte i en uppvärmd.

Du kan alltid byta virke, men om trappan och andra angripna detaljer är stabila så är det mest en estetisk fråga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.