Hej alla!

Jag har ett hus från 1909. Fasaden är putsad med någon grov, knölig puts och min plan är att måla det vitt eller kanske grått. När man ändå håller på och fixar med fasaden så är planen att sätta upp markiser, och kanske då även någon form av karm runt fönstren, så som på bilderna jag bifogat.
Frågan är nu, hur gör man? Det vita huset ser ut att ha träkarmar runt, men kan man sätta trä dikt an mot puts? Jag tänker på fukt och mögel osv. Eller sätter man ny puts runt om som man slätar till? Jag har sett det på ett annat hus och det var verkligen inte snyggt, men det har kanske mer att göra med hantverkarn än putsen...
Någon som gjort något liknande eller kanske har på sitt putsade hus?

Ljust putsat hus med vita fönsterkarmar, dörr och frontespis samt ett staket. Vitt 1900-talshus med grov puts och träfönsterkarmar under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
man skall inte blanda organisk och oorganisk material i fuktutsatta lägen, tycker jag. Putsade hus kan ha slätputsade "ramar" runt fönstren som man brukar måla i vitt eller annan färg. Har aldrig sett utvändig träram på en putsad hus och det måste finnas en anledning till det.
 
  • Gilla
Kojaxx och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
man skall inte blanda organisk och oorganisk material i fuktutsatta lägen, tycker jag. Putsade hus kan ha slätputsade "ramar" runt fönstren som man brukar måla i vitt eller annan färg. Har aldrig sett utvändig träram på en putsad hus och det måste finnas en anledning till det.
Fast puts sätter man ju på trä, så varför skulle man inte kunna göra tvärtom?
 
gr%C3%A5tt-putshus-sekelskifte.jpeg
Vitmålad puts runt fönstren, inte trä
 
Man har inte träfoder runt fönster på putsade hus.
Om man har någon form av fönsterfoder så är de putsade, som på dina bilder!
Men ofta har man inte ens putsade "foder" iom att foder inte fyller någon funktion på putsade hus.
Risken är bara att det kommer se märkligt ut.
 
N
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man har inte träfoder runt fönster på putsade hus.
Om man har någon form av fönsterfoder så är de putsade, som på dina bilder!
Men ofta har man inte ens putsade "foder" iom att foder inte fyller någon funktion på putsade hus.
Risken är bara att det kommer se märkligt ut.
Jo det kan man ha, det kanske inte är det vanligaste.
Men vissa har det, och då löser man det med putsen.
 
D
Vitputsad byggnad med trädetaljer kring fönster, typisk för Gotland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst förekommer trä på fasad, dock inte som en hel ram. Denna är rätt vanlig på gotland. Farsan hade detta med på nått fönster
 
MariaBK MariaBK skrev:
Hej alla!

Jag har ett hus från 1909. Fasaden är putsad med någon grov, knölig puts och min plan är att måla det vitt eller kanske grått. När man ändå håller på och fixar med fasaden så är planen att sätta upp markiser, och kanske då även någon form av karm runt fönstren, så som på bilderna jag bifogat.
Frågan är nu, hur gör man? Det vita huset ser ut att ha träkarmar runt, men kan man sätta trä dikt an mot puts? Jag tänker på fukt och mögel osv. Eller sätter man ny puts runt om som man slätar till? Jag har sett det på ett annat hus och det var verkligen inte snyggt, men det har kanske mer att göra med hantverkarn än putsen...
Någon som gjort något liknande eller kanske har på sitt putsade hus?

[bild] [bild]
Hej, Robin heter jag och skall putsa om mitt hus. Det är väldigt likt det gråa fina huset till formen som heter "Britt". Vet du vart detta hus ligger nånstans? Jag skulle vilja åka och titta. Mvh
 
N
Tror inte någon ger ut privat adresser här.
 
Hej tack för svar, men lyckades googla fram kulören iaf =) Huset är målat med den gråbeiga kulören "Nordsjö Deep Sarcelles".
mvh Robin
 
  • Gilla
Sandra Sofie Svensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.