E
Gamla trähus luktar gott och trä andas men brinner upp snabbt, till skillnad emot murade hus som ofta har radon istället.
Men allt annat lika, om stenhuset är radonfritt i väggarna, är trä hälsosammare?
 
Vad säger du om tesen att hustypen har en försumbar påverkan på din hälsa jämfört med de val du själv aktivt kan göra genom att äta rätt, motionera, inte överdosera olämpliga substanser osv osv?
 
  • Gilla
Trhuster och 3 till
  • Laddar…
Egnahemsägare skrev:
Gamla trähus luktar gott och trä andas men brinner upp snabbt, till skillnad emot murade hus som ofta har radon istället.
Men allt annat lika, om stenhuset är radonfritt i väggarna, är trä hälsosammare?
Stenhus kan andas minst lika bra som gamla trähus. Stenhus ruttnar inte vilket trähus kan göra. Bygger du nytt idag är det inget radon i byggmaterialen. Om huset står på radonmark är exponeringen precis lika för både trä och sten. Stenstommen brinner inte och klarar sig ofta om allt annat brinner bort.
Om hus i trä respektive sten med samma u-värden i konstruktionsdelarna jämförs har stenhuset en ekonomisk och komfortmässig egenskap, trähuset saknar; värmetröghet. Ju större densitet=värmetrögare huset är desto mer gynnas det vid energideklarationen.
 
E
MathiasS skrev:
Vad säger du om tesen att hustypen har en försumbar påverkan på din hälsa jämfört med de val du själv aktivt kan göra genom att äta rätt, motionera, inte överdosera olämpliga substanser osv osv?
Det gör jag också
 
Jag vill länka till denna tråd om stenhus utan plast. Det verkar vettigt tycker jag. Dagens trähus verkar vara så isolerade med en massa exotiska material att det troligen blir väldigt känsligt för olika former av fuktvandring, fuktinsläpp, mögeltillväxt osv. Jag tror att ett rent stenhus med så enkel konstruktion som möjligt innebär färre hälsorisker i form av kemikalier osv.

Oavsett hustyp så tror jag att modern ventialtion är ett problem. Ingen luft kommer in eller ut annat än genom FTX-aggregatet och det är många som klagar på luften i moderna hus med FTX-aggregat.
 
"Stenhus" och " trähus" är ju så vida begrepp så det torde vara väldigt svårt att säga något generellt.

"Stenhus" kan vara byggda av allt från granit till lertegel, eller lecablock med kärna av frigolit. Till och med hus byggda av obränd lera kallas inbland för "stenhus".

"trähus" kan vara allt från timmerstomme till uppreglade mellanrum fyllda med isolermaterial.

Pratar vi om gamla hus så håller tegel fukten mer än timmer. Man måste vara medveten om det när man renoverar. Fördelen är att sådana hus alltid känns svala när det är varmt ute!
 
Redigerat:
Inga hus, vare sig av sten eller trä, ska "andas". Givetvis ska man ha en tillfredsställande ventilation, men det är aldrig frågan om att till- och frånluften ska passera genom själva stommen.
 
andersmc skrev:
Inga hus, vare sig av sten eller trä, ska "andas". Givetvis ska man ha en tillfredsställande ventilation, men det är aldrig frågan om att till- och frånluften ska passera genom själva stommen.
Håller med om att "andas" är ett missvisande ord i sammanhanget. Kanske är "svettas" ett bättre ord?
 
pelpet skrev:
Oavsett hustyp så tror jag att modern ventialtion är ett problem. Ingen luft kommer in eller ut annat än genom FTX-aggregatet och det är många som klagar på luften i moderna hus med FTX-aggregat.
Det är nog rätt många som klagar på luften i självdragshus också.. Vi har självdrag och tycker det är mycket sämre luft i kåken än när vi bodde i lägenhet med ftx.
 
E
Gamla trähus kanske drar mer och luktar i vart fall gott trä. Riktiga stenhus är väl mest källare av sten, vanligast sedan gamla hus med murhålsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.