Hej,

Golvet i vår sommarstuga från -64 har börjat glida isär.
Det har delat sig upp till en centimeter på sina håll och det sipprar igenom kalluft.

Min sambo upplever att problemet blivit värre på bara de senaste två veckorna, men jag tycker mig inte se någon skillnad. Dock så är problemet ett faktum.

Vad kan göras åt detta? Är inte aktuellt att lägga nytt golv utan söker billiga och effektiva alternativ.
 
  • Trägolv med springor där plankorna glidit isär, vilket orsakar genomblåsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i sommarstuga som separerat och visar en upp till en centimeter bred springa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den torraste tiden på året, då krymper träet. Är det inte utan springor på sommaren då det är fuktigt så kan det bli så där. Åtgärden är väl att ta loss plankorna och slå ihop dem, men då blir det väl även till att lägga till en extra kanske.
 
Att täta springorna är en dålig idé då planken kommer att svälla framåt sommaren/hösten när rh i luften stiger. Att det blivit springor den här tiden på året (vinter/vår) är inte konstigt. Konstigt däremot att det tagit så många år innan det uppstått eller att ni noterat det (om ni bott där flera år).
Kort sagt; jag tror inte det finns så mycket annat att göra än att lägga nytt golv om man vill bli av med springorna.
 
Lägga nytt golv innebär ju bara att problemet riskerar att dyka upp igen.
Det man gör är att man lossar golvet och slår ihop och skruvar fast golvet igen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Att täta springorna är en dålig idé då planken kommer att svälla framåt sommaren/hösten när rh i luften stiger. Att det blivit springor den här tiden på året (vinter/vår) är inte konstigt. Konstigt däremot att det tagit så många år innan det uppstått eller att ni noterat det (om ni bott där flera år).
Kort sagt; jag tror inte det finns så mycket annat att göra än att lägga nytt golv om man vill bli av med springorna.
Varför skulle ett nytt golv vara tätare?


till Ts
Som nämnts tidigare behöver man släppa på golvet och slå ihop det.

Det är en utmaning med levande golv.
torrhet vid läggning/infästning osv

/ATW
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lägga nytt golv innebär ju bara att problemet riskerar att dyka upp igen.
Det man gör är att man lossar golvet och slår ihop och skruvar fast golvet igen.
Nej? Eftersom man inte ät tvingad att lägga golvet på samma sätt. Man kan tex lägga ett flytande golv istället. Och vips så är problemet ett minne blott.
 
A ArneTW skrev:
Varför skulle ett nytt golv vara tätare?


till Ts
Som nämnts tidigare behöver man släppa på golvet och slå ihop det.

Det är en utmaning med levande golv.
torrhet vid läggning/infästning osv

/ATW
Genom att lägga ett golv flytande istället så slipper man springorna. Att lossa på en satans massa plank för att slå ihop dem och så passar de kanske inte rummet längre, osv. Nej tack, då lägger jag hellre ett nytt golv. Det är liksom lika mycket/lite jobb.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej? Eftersom man inte ät tvingad att lägga golvet på samma sätt. Man kan tex lägga ett flytande golv istället. Och vips så är problemet ett minne blott.
Varför är man "tvingad" att lägga golvet på samma sätt?

och varför skullet ett flytande golv ha mindre springor? ska man slå ihop det varje år?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Varför är man "tvingad" att lägga golvet på samma sätt?

och varför skullet ett flytande golv ha mindre springor? ska man slå ihop det varje år?

/ATW
Om man lägger ett massivt trägolv flytande så limmar man ihop planken. Då blir det inga springor.

Om du skall bryta upp en del av golvet, hur menar du att du inte är tvingad att lägga det på samma sätt när du slagit ihop planken?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man lägger ett massivt trägolv flytande så limmar man ihop planken. Då blir det inga springor.

Om du skall bryta upp en del av golvet, hur menar du att du inte är tvingad att lägga det på samma sätt när du slagit ihop planken?
Om du har dold skruvning är det väl bara att skruva loss golvet och limma om man tror det är bäst annars släppa och slå ihop det när det är torrt.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Om du har dold skruvning är det väl bara att skruva loss golvet och limma om man tror det är bäst annars släppa och slå ihop det när det är torrt.

/ATW
Ja, om inte sponten är alltför skadad. Oavsett vad så blir det att lägga om hela golvet om man vill lägga med annan teknik, och att då kanske inte få golvet att passa riktigt bra...men visst, det är görbart.
 
Tack för alla svar!

Jag tror jag väntar till sommaren och ser hur golvet ser ut då innan jag tar ett beslut på åtgärd.
 
Kommer du åt underifrån?

Golvet ska aldrig vara vindfånget i konstruktionen så blåser det in när springorna blir större är det bara ett tecken på att det blåser genom isoleringen vilket blindbotten ska förhindra. Det är ditt problem. Att golvet torkar isär är mer en estetisk aspekt
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Kommer du åt underifrån?

Golvet ska aldrig vara vindfånget i konstruktionen så blåser det in när springorna blir större är det bara ett tecken på att det blåser genom isoleringen vilket blindbotten ska förhindra. Det är ditt problem. Att golvet torkar isär är mer en estetisk aspekt
Blåser gör det inte direkt utan det är mer ett konstant kallt drag från en specifik springa i golvet.
Kanske borde få hit någon som kollar på det
 
Gissningsvis har isoleringen sjunkit ihop eller glidit isär någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.