Jag har köpt en hus från -68, som har renoverats tidigt 80-tal i samband med att de byggde ut. I 2 sovrum ligger idag korkoplastmatta, och i allrum utanför + hall ända fram till ytterdörr (!!!) ligger en (absolut inte ren) sisalmatta. Direkt under dessa golvmaterial ligger betong, enl säljaren.

Från golvkunnig har jag fått info att korkoplastmattan kan jag bara fixa, klippa ner skarvar etc, och lägga parketten på (foam eller vad det heter emellan). Den ska vara rak i grunden.

Sisalmatten är en annan historia... Den rekommenderades jag att ta bort innan parketten skulle läggas pga risken för ojämnheten. Vilket jag köper, men det känns som ett hästjobb för mig att göra. Budget är även tajt så jag försöker att inte anlita folk.

Om jag mäter och det inte skiljer mer än x mm skillnad över x m2 (allt enligt det valda parkettgolvets krav) - och jag lägger parketten på - då borde det vara OK? Eller? Förutom att jag kapslar in 40 år smuts :)

Och om det skiljer ngn mm för mkt, vad händer, vad är risken? Går brädorna sönder eller kommer det knarra?

Vet någon här? :) Tacksam för hjälp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.