Hej,

Funkar traditionellt trägolv ihop med golvvärme?

/ JoGi
 
Vårat furugolv (23 mm golvplank) fungerar ännu så länge fint tillsammans med golvvärmen.
 
Spåren är bara till för att hindra planken att böja sig uppåt mot kärnsidan.

Det man brukar vara rädd för är att planken torkar ur när man kör golvvärme, trät blir torrt och krymper, sen på sommaren när värmen är avslagen så sväller trät igen av luftfuktigheten och då kan det blir sprickor.

Personligen tror jag inte det är någon fara bara man ser till att golvplanken man lägger är riktigt torra och att golvet får ligga några månader innan golvvärmen sätts på.
 
Antagligen...bågningen är ju en följd av att virket torkar antar jag.
Men spårningen hindrar inte virket från att svälla och krympa på bredden.
Polarn lade flytande furugolv på uppvärmd betongplatta.
Han knuffade alltså bara ihop sponten utan att spika, och visst rör det sig. På vintern när det är torrt blir det springor i sponten, men inget har bågnat (japp, det är spårad baksida) och inga sprickor heller. Så visst händer det grejer när värmen kommer på.

Det känns kanske lite som en chansning om man inte har ett riktigt torrt golv med spårad baksida.
Lamellgolv tror jag därmot är helt lugnt - i och med att ett lager har fibrerna på bredden och resten är låst av lim så får man inga rörelser i trät.

 
jureit skrev:
Generalen: Är det tre frästa spår på undersidan av planken?
Det är det.

Ett trägolv rör sig alltid. Golvvärmen gör kanske att det rör sig lite mer än utan golvvärme men jag tror inte skillnaden är så jättestor. Springorna och rörelserna är en del av charmen med trägolv som man får på köpet i vilket fall som helst.

Lamellgolv skulle jag inte lägga. I alla fall inte furu eller andra mjuka träslag. Blir det märke i ett riktig trägolv fixar man det lätt med lite vatten som gör att träet sväller och fyller upp märket igen. Med ett lamellgolv är trälagret så tunt att det inte blir tillräckligt mycket "svällkraft" för att fylla upp märket.
 
Jag fick tips om att inte skruva trägolvet förrän efter en tid..ett par månader. Alltså att man lägger ut träplankorna och låter de "acklimatisera" sig efter husets fuktighet och sen skruvar/spikar det.

Vad tror ni? Jag tyckte det lät rätt vettigt. Man kunde hålla det stadigare med kilar längs sidorna på väggarna sa han också.
 
gluecifer skrev:
Jag fick tips om att inte skruva trägolvet förrän efter en tid..ett par månader. Alltså att man lägger ut träplankorna och låter de "acklimatisera" sig efter husets fuktighet och sen skruvar/spikar det. <-cut->
...låter ju i och för sig vettigt i teorin men fungerar det verkligen i praktiken? Lite kinkigt att springa runt på reglarna med plank löst spridda i travar på golvet... Har man oändligt med tid så kanske men annars är jag skeptiskt till att någon verkligen klarar av detta. Någon?

Själv lär jag få dra golvvärmerören klara innan jag får anläggningen att koppla in dessa mot, efter detta lär jag behöva slå fast golven och vänta på bergvärmen... (Tillfälliga elradiatorer/byggfläktar får värma huset i väntan på det "riktiga" systemet...)

BTW, vad betalar ni för era trägolv? Har ni tips på bra leverantörer samt snygga varianter? Furu 30mm - men hur breda plank (brett=dyrt), vad är snyggt tycker ni?

/ JoGi
 
Kurre skrev:
<-cut->
Varje gång jag kom ut till stugan, knacka kil.
Efter 1 år hade det krympt 80mm. Jag hade en extra tillsågad bräda ovanpå utefter väggen.
2 år efter det att golvet satts fast permanent och slipats o lackats kunde man inte få in ett rakblad mellan brädorna.
<-cut->

/Kurre
äuhm, jag är visst lite korkad eller? Innebär inte detta ett flytande montage av golvet?

Att låta virket ligga löst planka för planka och torka ett par år i huset för att sedan kunna skruva det är en annan sak...

Men visst kunde din gamla beprövade variant Kurre kanske vara ett alternativ men jag är tveksam till att frugan skulle stå ut med ett halvklart golv under så lång tid i vårt hus för permanentboende. ...men så blir det ju bra i slutändan!

JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.