Hej på er!

Får idag hem ett trägolv, ca 160 mm breda plank, 25 mm tjocka, fallande längder. Det ligger redan 28 mm gammalt trägolv på plats (som tyvärr inte kan slipas) och jag ska skruva det nya golvet i det gamla. Rummet är ca 5x4 meter.

Det gamla golvet ligger "från norr till söder" och jag ska skruva det nya "väster till öster" om ni förstår. Tvärt om mot hur det ligger idag så att det blir jämnare. Papp lägger jag givetvis mellan lagren oxå.

Men det är inte här frågeställningen ligger;

Min älskade sambo funderar på att hon vill ha en "ram" bestående av två golvplank runt hela rummet, och sen lägga golvet enligt ovan inuti denna "ram". Hon tror att det ger rummet en trevlig inramning. Jag säger inte emot henne, men jag är osäker på om det blir bra med tanke på gernigarna i hörnen, plus hur träet expanderar... Finns det risk att det blir stora glipor ute i kanterna där en "liggande bräda möter en stående"? Normalt täcker ju golvlisten den springan, men här blir det ju inte så...

Till saken hör att jag aldrig lagt ett massivt trägolv förr! Laminatgolv har jag åtskilliga kvadratmeters erfarenhet av, och det brukar bli bra :rolleyes: men nu är jag rädd att jag tar mig vatten över huvudet...

Försöker beskriva det med en enkel bild!

Tack!
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg ide. Tror inte det blir större springor där än på det övriga golvet.
 
Hej. Är golvträet ordentligt torrt borde det nog inte vara något problem. På det sättet lade man ofta golv förr. Ibland så gerade man inte hörnen och lät dem gå som trappsteg. Det kan vara en bra ide att fräsa in ett kex som spont i skarven mellan liggande och stående.
 
"Ramen" kallas väl för "fris" va? Enligt mig så ser det mycket mer påkostat ut med med en fris. Helt klart värt att försöka få till. Vårt fiskbensmönstrade parkettgolv har lagts med en fris utmed väggarna och så är det nog med de flesta gamla parkettgolv.
Lycka till! :)
 
Tack för era svar!

Ja, det ser nog påkostat ut och blir det bra så blir det jättebra! ;)

Men finns det större risk för "skador" när träet sväller/krymper än vad det gör när man lägger på "vanligt" vis? Kommer att skruva alla brädor med ca 30-40 cm mellan skruvarna...

Golvet levereras idag, inplastat, ligger på uppfarten nu och bärs in ikväll, och enligt tillverkaren så torkar de golvet till 8% fuktighet (säger inte mig ett dugg i princip) och golvet kommer att ligga i sina förpackningar i rummet där det ska läggas i en vecka ungefär.

Funderade på det där med "trappsteg" oxå som ett alternativ till att gera brädorna... Lägger nog ut några brädor löst och tittar lite innan jag bestämmer mig! Men om man nu ska ha en ram eller fris, hur många brädor ska den bestå av tycker ni? Räcker två á 160 mm eller ska man köra på tre eller en? :S

Att fräsa in ett kex som not vore bra, men verktygen saknas... *snyft* Sponten kommer att ligga i vägen och ställa till med merarbete på ena sidan, det är jag medveten om! Men på den långsidan så får elhyveln jobba bort sponten, och jag får trixa till det med var jag placerar skruvarna!

Vad tror ni, är jag fel ute?
 
Förresten, golvet/trä är väl som minst under vintertid och sväller på sommaren när det är varmare? Nu är det iofs inte vinter i Skåne än, men lite kallare än på sommaren är det allt!

Måste jag ta hänsyn till det och lämna lite större springor för att tillåta träet att svälla, eller ska jag lägga det så tätt jag kan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.