Hej!
Vi har lagt ett grangolv 125x28mm i vårt uterum i höstas. Vi ska glasa in det till våren så jag lade masonit och pressening över. Nu upptäckte jag att det var inte så bra, det hade trängt in fukt, så det har blivit svartfläckigt + att det har svällt och blivigt kupigt. Det värsta är ena kortsidan där glaspartiet ska stå. Jag har försökt dra ner skruv, men hjälper inte mycket. Jag har skruvat alla längder med dold skruv. Vi ska ha golvet oljat, helst ljust. Är det bara att slipa ner det, eller...?? Ska jag slipa med en excenterslipmaskin. Vi fick rådet att vänta något år med att slipa golvet, så det legat till sig, men innan vi sätter glaspartierna måste vi åtgärda detta iallafall.
Tacksam för hjälp.
 
Se till att golvet kan andas och att det får en torr miljö. Sen får du vänta tills virket är torrt för å de hur det beter sig, förhoppningsvis går det tillbaka ganska rejält när det torkar, så att du kan återgå till dina planer. Trä kan svälla otroligt mycket när det får vatten i sig...
 
Tack för ditt tips. Jag har tagit bort presenningen och fäst upp den 1m utanför och hoppas att det inte regnar eller snöar in över, jag får ha koll på det. Jag kan inte sätta något glasparti förrän hela golvet är plant. Frågan är hur lång tid det tar? Några brädor är böjda uppåt och några neråt. Det skiljer nog 5mm. Brädorna verkar inte vara så fuktiga, jag har försökt med värmepistol, men jag såg ingen förbättring.
 
Jag tror nog de är ganska fuktiga ändå, vilket visar sig i hur du beskriver golvet. Varje bräda kan öka flera mm i bredd...

När du köper grangolv från brädgården ska du ha dem "inomhus" i två veckor innan du spikar ihop dem, och ändå blir det oftas springor. Detta är ju helt naturligt, trät sväller och krymper när luftfuktigheten ökar och minskar. Men för å få rätsida på ditt golv bör du nog klä in hela altanen och sätta in byggfläkt, eller liknande, å låta den gå ett tag. Värmepistol värmer bara lokalt, så det tror jag inte funkar.

Sedan är det så att slipningen tar ganska mycket av det ojämna, men det är svårt att säga när man inte ser det om det bara är "vanlig ojämnhet" du har eller om det beror på fuktiga brädor. Slipa golvet får du alltid göra när du lagt in den typen du har, det blir som sagt ojämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.