Vi planerar att bygga om vinden till ett sovrum (blir ca 25-30 kvm) och är sugen på rustik känsla. Funderade på att lägga ett trägolv av vanligt spåntat virke... lite 1800-tal med såpat trägolv.

Har inte forskat så mycket, men kan det bli billigare eller dyrare att välja detta i förhållande till att lägga spånplattor och ett vanligt klickgolv?

Gissar på att det finns någon enkel anledning på att man inte väljer ett sådant här massivt trägolv men vilken/vilka?  :-?
 
Jag har avsnittet liggande på hårddisken så jag skall nog ta och titta igen lite mer ingående... har funderat vidare och inser att det kan bli ganska mycket arbete.

Om jag förstår dig rätt så måste golvet läggas flytande så att det inte reser sig ifall det sväller. Glipor är klart lättare att acceptera eftersom det ändå är ett levande material.
Vad menar du med att golvet bör ligga till sig innan man 'spikar fast det'? Skall man ha bräderna liggande ett år innan man lägger golvet eller?

Tack för inlägget, eftersom det gav lite trådar att forska vidare på...

/Peter
 
OK, tack för förklaringen... det gjorde allt betydligt klarare!

Det känns som väldigt mycket jobb men samtidigt kul att få ett personligt och gedigert golv... får ta mig en funderare på vad jag orkar/hinner med och kanske också på hur mycket jobb resten av ombyggnaden innebär.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.