Hej!

Vi skall byta ett gäng fönster i huset. Första skedet gäller det tre normalstora och två små. Har haft ett gäng hantverkare ute och tittat på projektet. Ett gäng har aldrig återkommit med offert, trots påminnelse. En hantverkare lovade dyka upp förra veckan men gjorde aldrig det.

Hur som helst, fick en offert från ett trevligt gäng på ca 40 000 kronor efter ROT. Då var det träfönster med alubeklädnad. Det är i sig en rätt dräglig kostnad för de fönsterna har jag förstått, men det blir ändå lite högre kostnad än vi hoppats på. Skall efter detta byta ytterligare ett gäng fönster och ändra om ganska mycket i huset, så vi försöker hålla nere kostnaderna så gott det går.
Därför styrde vi om det till PVC-fönster istället. Bad om uppdaterad offert från tidigare nämnt trevligt gäng, eftersom vi fått bäst intryck av dem.

Den uppdaterade versionen, där vi står för materialet själva, låg på drygt 20 000 kronor efter rot. Lägg därtill fönster som vi köper för ca 15 000 kronor så landar vi ändå på nästan 40 000 kronor.

Här tänkte vi att det skulle gå att spara pengar med PVC-fönster, men det verkar nästan omöjligt. Eller blir det dyrare med PVC-fönster eftersom det tillkommer något material som jag inte vet om? Är det någon som kan ge några nybörjare lite råd och tips på vägen?
 
Mdet måste vara väldigt många fönster som ska bytas för att det ska kosta 40 000 kr i arbetskostnad.
 
Redigerat:
Tror att jag varit otydlig nu. :)

Offert ett:
Fönster för 30 000 kr
Arbete ca 20 000 kr
Rot -10 000 kr
Totalt 40 000 kr


Offert två:
Material 10 000 kr
Arbete drygt 20 000 kr
Rot -10 000 kr
Totalt drygt 20 000kr

(Vår kostnad, fönster för 15 000 kr, vilket gör att totalen för oss landar på ca 40 000 ändå)


Det kanske är så att detta är helt i sin ordning, jag vill mest förstå hur det fungerar.
 
8000kr per fönster i arbetskostnad :wow: Vad har en snickare i timmen, 600kr? 8000/600=13 timmar per fönster.

Nu framgår det inte riktigt vad som ingår i offerten eller om det är något annat som kan fördyra det hela. Men det låter ju lite häftigt. Ta in fler offerter från andra företag.

Edit: för långsam på morgonen...
 
Redigerat:
Du skriver att det handlar om 3 normalstora och 2 små fönster.
Då blir det alltså en arbetskostnad på 4000:-/fönster.
Det låter väldigt högt i mitt tycke.
Likaså material för 2000:-/fönster låter högt.
Vad ingår egentligen. Är det nya fönsterbrädor, mycket utvändig plåtarbete, lister etc?

Lägg tid på att få in minst tre offerter.
 
4000 kr/fönster är ju vansinnigt högt om det inte är något väldigt speciellt.

5 fönster fixar 2 man på en dag om det inte är några konstigheter.

Materialet är också väldigt högt.
 
Inkluderat i detta är fönsterbleck, fönsterbräde (finns idag men kan tänka mig att man får bräcka upp och sätta dit en ny bräda), smyg och foder. Jag har sagt att vi gärna målar själva, det borde bli bra både för oss och hantverkaren som slipper köra flera mil för att blaska på ett lager färg, och återupprepa proceduren flera gånger.

De tre stora fönsterna sitter på rad i det som varit ett vardagsrum. Det är alltså inte tre helt separata i olika rum.

Som sagt, det kanske är helt normalt pris, 10 000 för materialet (bleck, fönsterbräde, foder) och 20 000 för jobbet (-10 000 i ROT-avdrag). Tänkte att jag ställer frågan här som nybörjare för att försöka lära mig lite om hur det funkar. :)
 
är det inte bättre att köra på löpande räkning ifall ni har fått goda referenser? be dem speca fakturan. Försök mäta tiden när dem är där. Gnäll om fakturan avviker allt för mycket i tid.

hade offert ute på ett eljobb som de fick. de räknade på 29 timmar(takpris!) men det slutade på 20 timmar(löpande räkning). Tror företag har svårt lämna fastpris.
 
ConnyN skrev:
Som sagt, det kanske är helt normalt pris, 10 000 för materialet (bleck, fönsterbräde, foder) och 20 000 för jobbet (-10 000 i ROT-avdrag). Tänkte att jag ställer frågan här som nybörjare för att försöka lära mig lite om hur det funkar. :)
Säkert normalt pris från hantverkare. Materialkostnaden i sig för 5 fönster ligger på max 2000 kr.
 
ConnyN skrev:
Inkluderat i detta är fönsterbleck, fönsterbräde (finns idag men kan tänka mig att man får bräcka upp och sätta dit en ny bräda), smyg och foder. Jag har sagt att vi gärna målar själva, det borde bli bra både för oss och hantverkaren som slipper köra flera mil för att blaska på ett lager färg, och återupprepa proceduren flera gånger.

De tre stora fönsterna sitter på rad i det som varit ett vardagsrum. Det är alltså inte tre helt separata i olika rum.

Som sagt, det kanske är helt normalt pris, 10 000 för materialet (bleck, fönsterbräde, foder) och 20 000 för jobbet (-10 000 i ROT-avdrag). Tänkte att jag ställer frågan här som nybörjare för att försöka lära mig lite om hur det funkar. :)
Om de sitter på rad så kan det vara så att de är bärande och de skall växla av när de byter?
Om det är fastpris så kanske de räknat med att de måste växla av samt att det går el där idag.
I så fall kan det vara rimligt ;)
 
sblixten skrev:
Om de sitter på rad så kan det vara så att de är bärande och de skall växla av när de byter?
Om det är fastpris så kanske de räknat med att de måste växla av samt att det går el där idag.
I så fall kan det vara rimligt ;)
De är inte bärande, det sitter balkar mellan dem. Inget sånt jobb behöver göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.