Hej!

Jag håller på att tillverka delar till fönsterbågar med min vertikalfräs. Men när jag fräser tapparna så lossnar träflisor på baksidan av trästycket vid slutet av fräsningen, som ni ser på bilden. Hur unviker man det? Det ser ju inte särskilt snyggt ut q(;^;)p Någon som har nåt bra tips?
Jag använder toolbox TB90-140S kutter med profilstål. Kör med 6000 v/min. På exemplet på bilden blev det en riktigt stor bit som lossnade. Körde väldigt långsamt vid fräsningen, men det hjälpte inte.
 
  • DSC00054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får använda en offerbit på baksidan.
 
Offerbit? Ja det kan man kanske göra, det har jag inte tänkt på.d^_^b Jag ska pröva.
 
Eller skär med en vass kniv längs med det tänkta frässpåret.
 
Darth Peter skrev:
Eller skär med en vass kniv längs med det tänkta frässpåret.
Jag har tänkt på det. Men det är svårt att skära exakt där fräsen kommer att gå.
 
Då är Phl's alternativ lättare.
Eller kör med finare fräs, högre rotationshastighet och lägre matarhastighet.
 
Du måste ha en bräda bakom. Du får urslag annars hur långsamt du än matar. Gör du ändfräsningen först, (som du gjort) slipper du ha en kontraprofilerad bräda. Har du en tappsläde, eller har du gjort nå'n egen hållare för biten?
 
bigsnucke skrev:
Du måste ha en bräda bakom. Du får urslag annars hur långsamt du än matar. Gör du ändfräsningen först, (som du gjort) slipper du ha en kontraprofilerad bräda. Har du en tappsläde, eller har du gjort nå'n egen hållare för biten?
Ja, jag har tappsläde. Jag ska prova med en träbit bakom så får jag hoppas att det går bättre. Men jag måste nog ha en kontraprofilerad bräda i alla fall, eftersom när jag fräser andra sidan av biten så kommer ju den profilerade sidan åt andra hållet (om du förstår vad jag menar).
 
Om du inte gör profilen sist. dvs efter "tappfräsningen"...
 
Ja, du måste göra tappfräsningen först och profilen sen.
 
Inte högre rotationshastighet! Inte med ett så stort verktyg.
Med det verktyget gör man tapp och profil i samma moment om man har en slitsfräs under kuttern.

Använd offerbit och kör sakta sakta på slutet så blir det ingen mer urflisning, förstår inte varför brädan ska vara kontraprofilerad? Det är bara en offerbit det handlar om, en bit plywood duger.
 
Gruvberget skrev:
Precis, ta en riktad skräpbit. Beroende på hur du ställer "djupet" mot kuttern kan du antingen bara flytta skräpbiten lite inåt kuttern för varje fräsning eller kapa av den och börja om varje gång. Samma problem uppkommer ju även vid fräsning på små fräsbord samt i många fall vid sågning med cirkelsåg (bord/kap/ger/whatever)
 
Gruvberget skrev:
Inte högre rotationshastighet! Inte med ett så stort verktyg.
Med det verktyget gör man tapp och profil i samma moment om man har en slitsfräs under kuttern.

Använd offerbit och kör sakta sakta på slutet så blir det ingen mer urflisning, förstår inte varför brädan ska vara kontraprofilerad? Det är bara en offerbit det handlar om, en bit plywood duger.
Det är bara jag som har svårt att förklara vad jag menar... Jag menar att man sparar den längsgående profilfräsningen till sist för att få bäst resultat. Tappfräsningen av änden görs i ett svep med samma stål (oftast...) Gör man tvärt om och ska ändfräsa när man redan fräst längs med, behöver man en kontrabräda... (glappet som blir mellan offerbräda och profilering är tillräckligt för att det ska bli skit annars. Enklast är att skruva fast en bit så slipper man stå och fippla med lösa träbitar vid fräsen. Men det är ju hur JAG gör, finns nog lika många sätt som snickare...
 
Jag håller med. Ändträt först med brädlapp bakom. MDF är bra till sånt. Därefter sidorna. Nu har jag ingen vana av vertikalfräs, men så gör jag med fräsbordet. Det blir bra.
 
bigsnucke skrev:
Det är bara jag som har svårt att förklara vad jag menar... Jag menar att man sparar den längsgående profilfräsningen till sist för att få bäst resultat. Tappfräsningen av änden görs i ett svep med samma stål (oftast...) Gör man tvärt om och ska ändfräsa när man redan fräst längs med, behöver man en kontrabräda... (glappet som blir mellan offerbräda och profilering är tillräckligt för att det ska bli skit annars. Enklast är att skruva fast en bit så slipper man stå och fippla med lösa träbitar vid fräsen. Men det är ju hur JAG gör, finns nog lika många sätt som snickare...
Jo, jag förstår nu precis hur du menar. Jag har hittills fräst den längsgående profilen före ändfräsningen. Och det är tvärtom jag måste göra. Jag är nybörjare på det här, men man lär väl sig eftersom.
Så här ser biten ut från andra sidan. Lite bättre resultat där d^_^b
 
  • DSC00058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.