Min mamma kollar efter nytt hus, och ett hus hon tittar på får i besiktningsprotokollet ”nedslag” på att det är ”träfiberskivor ” direkt under takpannorna. Är det ett vanligt sätt? Finns det risker? Är det sämre än med tjärpapp( som jag trodde att man alltid gjorde). Är novis, men orolig att hon gör ett dåligt val, mer riskabelt.
 
R
T Tornugglan skrev:
Min mamma kollar efter nytt hus, och ett hus hon tittar på får i besiktningsprotokollet ”nedslag” på att det är ”träfiberskivor ” direkt under takpannorna. Är det ett vanligt sätt? Finns det risker? Är det sämre än med tjärpapp( som jag trodde att man alltid gjorde). Är novis, men orolig att hon gör ett dåligt val, mer riskabelt.
Utan o veta vilken typ av skiva det är? Så är råspont med underlagspapp alltid bättre än en ren träfiberskiva..
Men många fabrikshus byggs med masonit som underlagstäckning eller impregnerad annan träskiva..
 
Låter som att det är masonit. Kan fungera men ni behöver kolla i vilket skick dom är
 
Vad är det för skivor? Oljehärdad board som underlagstak på kataloghus runt 80-talet. Det är en billig konstruktion som oftast fungerar, men är det från den tiden så får man kalkylera med att det behövs bytas inom en snar framtid oavsett.
 
myrsjöhus har använt plywood i många år
(vet inte om de gör det fortfarande)
 
Oljehärdad board har använts långt senare än så. Men nu kör man nog med enbart en duk när det ska vara så billigt som möjligt.
 
Det är ett gammalt hus, byggt 1920
 
Är det skivor som man satt direkt på ett spåntak då kanske. Det är ett snabbt sätt som gör att man slipper att riva i det gamla spån taket.
 
Får försöka luska fram mer. Har inte varit med och tittat på det, men det såg visst välskött ut. Blev lite fundersam bara. De hade visst sagt att ”det var ett annat sätt att göra bara”
 
R
Har varit med om på gamla hus med falor som har haft masonit på falorna och sedan läkt och takpannor, kanske är huset ett sådant…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.