Hej!

Har en fråga till er som kan detta med olika typer av isolering. Vi har ett hus på vår tomt som används som gäststuga och därför värms upp en del helger på höst, vinter och vår, annars inte. Stugan är isolerad med vanlig isolering men ingen fuktspärr eller ångbroms. Utåt är det vindduk under träpanel.

Nu håller jag på med en utbyggnad av stugan och funderar på att isolera med träfiberisolering och ångbroms (dels för att få erfarenhet att jobba med det men också för att det kanske är en bättre typ av isolering fuktmässigt sett). Utåt är det asfaboard under träpanel. Liksom tidigare kommer stugan att vara uppvärmd bara ibland.

Nu till problemet: När vi rev träpanelen på gaveln för att länka ihop det befintliga huset (byggt 2016) med utbyggnaden så såg regelvirket helt friskt ut utan den minsta antydan till fuktskador.

Därför undrar jag hur viktigt det är att använda ångspärr i hus som bara värms upp och används ibland. För mig verkar det som att bara vanlig isolering utan någon form av tätskikt verkar fungera bra. Jag har inga större problem med att det är dyrare med träfiberisolering (ca dubbelt så dyrt som vanlig isolering vad jag förstår) men är det nödvändigt? Vad säger ni som kan detta?
 
Håller på med en sommarstuga och bygger på samma sätt med träfiberisolering.
Lite trixigare att få till träfibern, det flexar minimalt så man måste vara noga vid tillskärningen.
Mycke pyssel då huset mest är byggt på en höft.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Håller på med en sommarstuga och bygger på samma sätt med träfiberisolering.
Lite trixigare att få till träfibern, det flexar minimalt så man måste vara noga vid tillskärningen.
Mycke pyssel då huset mest är byggt på en höft.
Tänkte fråga om det var bökigt med att skära ut för elrör mm? Vilken sorts träfiber använder du, är lite inne på Huntonit. Vilken ångbroms användes?
 
Jodå Hunton. Har isolerat taket men kommer intention använda mer, alldeles för jobbigt att skära då inget avstånd mellan reglar är med moderna mått. Humton är ungefär som en väldigt porös Tretex. Har man ett nybygge med 60 cc kan det fungera. Då det ska kallställas så har jag inga spärrar. Har det fungerat sedan 1964 så får det väl fortsätta så.
Golv och väggar får nog bli Isover.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.