Hej, i morgon ska vi träffa banken och förhoppningsvis lägga upp ett byggkreditiv.

Jag håller som bäst på att finslipar vår kalkyl så att den ska se trovärdig och genomtänkt ut (vilken den givetvis är:)).

Hur räknar bankerna? Vilken ränta och vad ska man ha kvar att leva på?`

Vad mer ska jag tänka på?

 
Gör upp en budget över hemekonomin. Ta med ALLT, dvs mat, kläder, frisör, nöjen. Runda upp till närmaste 100kr på alla poster. Du skall givetvis ta med alla driftskostnader för det nya huset el/vatten/värme/sopor/tele. Sedan tar du inkomsterna. Då vet du var smärtgränsen går. Bankerna brukar uppskatta en bra budget..
 
Vår bank ville att man ska ha ca. 5000:- över när ALLT är betalt,allt det som du tar med i hushållskalkylen, och ev sparande.
 
impala skrev:
Vår bank ville att man ska ha ca. 5000:- över när ALLT är betalt,allt det som du tar med i hushållskalkylen, och ev sparande.

5000 per vuxen och 2000 per barn? När mat, telefon, ja, ALLT är betalt? Que?
 
impala skrev:
Vår bank ville att man ska ha ca. 5000:- över när ALLT är betalt,allt det som du tar med i hushållskalkylen, och ev sparande.

Enligt bankernas kalkyler skulle vi ha 20.000:- kvar att leva på efter boendet är betalt.
2 vuxna och 5 barn.

Inte 20.000:- efter ALLT......(hur många kommer upp i de summorna???)
 
Jag tror du missuppfattade hur jag menade. Vår bank gjorde så här, de räknade ihop alla utgifter, såsom mat, kläder, sophämtning, lån, drift, resekostnader, dagisavgift,underhållsbidrag,lunchkostnader,teleräkning, bredband,hygienartiklar mm.
När det var betalt skulle vi ha 5000:- ca, ÖVER. Så gjordes vår och allt gick bra. ;)
 
impala skrev:
Jag tror du missuppfattade hur jag menade. Vår bank gjorde så här, de räknade ihop alla utgifter, såsom mat, kläder, sophämtning, lån, drift, resekostnader, dagisavgift,underhållsbidrag,lunchkostnader,teleräkning, bredband,hygienartiklar mm.
När det var betalt skulle vi ha 5000:- ca, ÖVER.  Så gjordes vår och allt gick bra. ;)

Aaaah...
Det var annat det ;)
 
Och så dagens räntor + 2-3 % upp - titta hur det ser ut då, är det grönt då är det nog grönt :)

Kom ihåg - banken är din vän, de vill lite lite som du ha en sits med exekutiv auktion...
Fuska inte med andra ord ;-)
 
?????? Vad menar du????? :-?
 
Tack för alla goda råd!

Banken ringde i dag och allt är klart! Lånet är beviljat! ;D

Nu är det bara bygglovet kvar................. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.