Vi har planer på att byta fasaden (kanske), det beror på vad det kostar. Har idag tegel, som är ganska "fult" på framsidan, men snyggt på "baksidan". Tidigare ägare har nog kladdat på nått på framsidan... :(
Nu tänkte vi så här: Antingen testa å "tvätta" bort det man kladdat på å sen laga sånt tegel som är lite trasigt (inte många). Eller så reglar vi upp fasaden å spikar på plank å målar. Detta är väl ett jättejobb antar jag.....kostar nog en hel del.... :-[
Tänkte bara fråga ang. reglarna, skall dessa borras fast i teglet, lr i fogen? Det skall väl åxå pluggas? Fördelen är väl att huset inte är så stort ::), 1 plans med källare.
Vad hade du/ni gjort?

Synpunkter, tips å feedback mottages tacksamt! ;)


 
utan att ha sett den "fula" tegeln, vet jag hur det kan se ut. Men att läkta och bräda upp nya väggar är ett stort jobb med smygar, takfot och grunden som skall passas in.
Skulle nog först fundera på att pusta fasaden, trots ett visst underhåll på denna, blir det ändå betydligt mindre än på en träfasad.
 
Jag skulle kunna lägga många arbetstimmar för att återställa tegelfasaden om det var mitt hus ;).
Försök lista ut vad det är för kladd som sitter på. Det finns kanske ett effektivt borttagningsmedel i färghandeln som du kan testa? Som Saturnus påpekar - att spika trä över är ingen enkel och billig lösning.
gaia
 
  • Gilla
Jocke243
  • Laddar…
Bra! Tackar! Känner mig lite bättre till mods nu  :D
Skall åxå försöka få bort "kladdet" kanske är det nått "rainstop" lr nått.
Detta var något dom rekommenderade på Silvan åxå.....
Att klä om huset är ett jättejobb, och kostsamt. Skall nog satsa på o isolera grunden till våren.... istället  :cool:

 
Har ni funderat på att kanske blästa fasaden/teglen? Blir oftast rent och kan få ett nyskickresultat.
 
Och en planka är en planka, men fasad spikar man med brädor ;)
 
Varför skulle det bli en dyr lösning med träfasad?

Virke och färg skulle du klara för omkring 20 000 och med enplan är byggställning inga problem.

Svårt är det ju inte heller. I alla fall inte om man ställer det mot att putsa fasaden, det skulle jag dra mig för. Att anlita hantverkare till att putsa får man ha ordetligt med tur om man ska hålla sig under det tredubbla priset i förhållande till träfasad. I varje fall i ett initialskede. Sedan är möjligen puts något billigare att underhålla, men det drar många många år innan de kostnadskurvorna möts.

När det gäller underhåll är naturligtvis teglet att föredra. Men om man nu inte gillar teglet och vill ha en förändring skulle jag inte dra mig för att sätta träfasad och i samband med det även dra dit en tunn celplastisoleing mellan spikläkten.
 
Lyfter en lite gammal tråd ::)

Angående att regla på tegelvägg är inte att rekomendera.
Jag hade ett hus med tegel som inte heller var snyggt.

Och jag tänkte precis som du. Det e juh bara att regla på och spika ny bräfodring.

Men snickaren i min närvaro rekomenderade inte det.
För att om man gör så så får du en ficka mellan den nya panelen och tegelväggen.
Och då blir huset mycket kallare enligt honom.

Så vi rev teglet isolerade och reglade om. Och tro mig huset blev jättefint.

Om nu inte ditt tegel är så jättedåligt som vårat va, så tycker jag att du ska fixa upp det i stället.
Tegel är fint och ganska underhållsfritt ;)


 
Lyfter min egenstartade gamla tråd! :)
Nu har vi bestämt oss, vi skall riva teglet å sätta träfasad istället, varför? Jo tegel, dyrt+att huset blir mer personligt och får en ny look! Samt att jag även tror att tegel hos oss på västkusten är inte vettigt som fasad, med tanke på allt regn å så.
Höstarna regnar det, det knäpper till med minusgrader, teglet spricker till slut.
Några frågor dock:
Vi funderar på lockpanel, skall man ha en bredd i "botten" å en annan bredd som "lock", eller kan man köra med samma "hela" vägen?
Överlapp 2cm vet jag, men underbrädan skall den spikas med 1 lr 2 spik i varje regel, locket spikas ju med 2 spik i varje regel.
Droppkant är självklart, kan man fixa denna i efterhand när man satt upp, målat all panel?

Det med isolering m.m: Idag råspont runt om.
Hade tänkt mig följande "inifrån" å ut:
Isolering, vilken tjocklek, skall den "fylla ut" djupmässigt?
Liggande regel cc60, 3"?
Asfaboard (stående/liggande)? Eller räcker vindpapp, asfaboard isolerar ju lite den med. Andra alternativ?
Spikläkt För att skapa luftspalt. Dimension? Fasa ovankanten? Så att ev vatten, kondens rinner av.
Panel på detta.
Underbräda spikas med 3" Lock med 4"?

Är detta jobb svårt att göra själv, är hyffsat händig, med en svärfar som kan en del han med!
Tips, råd mottages varmt! :)
 
Ingen?? :/
 
Vad har du för tjocklek på stommen tror du? Jag gissar att du vill pricka så lika i isolering som du har idag. Jag skulle föreslagit följande, tvärliggande tilläggsisolering, vindpapp, ev utegips, luftspalt, spikläkt, panel. Hur du än gör har du ju flera fördelar i att försöka klara dig på samma djup som tegelfasaden.
 
Hej!
Jag vet inte vad jag har för tjocklek på stommen. Men en tanke dök upp idag! Följande hade jag tänkt mig.
Riva ner teglet, samt vindpappen.
Spika upp "västkustskiva"30,50 el 80mm.
Distanser på detta
Spikläkt, dimension?
På detta spikar jag sedan panelen.
Detta tycker jag låter som en bra idé.
 
22x70 eller grövre är vad som används till spikläkt
 
Så 22x70 är absolut det minsta man bör använda?

En dum fråga, hur skall spikläkten sitta? "smala" eller "breda" delen mot skivan?
 
breda

det är som upplagt för vattenansamligar annars och kan vara klurigt att spika i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.