Ska sätta träpanel på ett hus som i dagsläget har reveterad fasad.
Min plan är att inte tilläggsisolera huset.

Väggarna är idag uppbyggda på följande vis:
Inifrån ut:
Gips,
Råspont,
Vindpapp,
Timmer ~70mm,
Vindpapp
Puts.

Har velat fram o tillbaka och ut och in över vilket som är den bästa och minst problemfyllda metoden för att sätta dit träpanelen.
Min tanke är att väggen får se ut på detta viset:

Gips,
Råspont,
Vindpapp,
Timmer,
Vindpapp
Gips,
Asfaboard
Läkt,
Panel.

Då alla fönster byts ut på huset och blir antingen mindre eller flyttade så är min tanke att de hålrummen som blir byggs upp på så här:
Gips,
Råspont/Plyfa
Vindpapp
Isolering
Asfaboard
Läkt,
Panel.

Vad har jag inte tänkt på?
Är tanken med asfaboard direkt på putsen för att få lite extra vindskydd en dum idé.
Då takfoten i mina ögon tillåter tjockare lager än det jag tänkt så vill jag helst inte fortsätta bygga på utåt.
 
Inte asfaboard !!
Du blir aldrig av med lukten i huset!
 
L Leif i Skåne skrev:
Inte asfaboard !!
Du blir aldrig av med lukten i huset!
Det har jag inte ens tänkt på att det skulle kunna vara ett problem.

Om vi byter ut asfaboard till vindpapp eller diffussionsöppen vindplast/duk istället då?
 
Jag har då aldrig hört om eller märkt något sådant problem mes asfaboard. Man anväönder ju den på utsidan.
De där vindskyddsdukarnatror jag inte på.
 
Finns det några andra nackdelar förutom eventuell lukt?
Tänker framförallt i form av fuktproblem eller liknande.
Vad jag förstått ska ju asfaboard vara diffusionsöppen, och putsen är väl det också så jag tycker ju inte det bör bli några problem.

Leif:
Har gått o luktat lite på en skiva jag har hemma i garaget och kan inte tycka att det luktar nämnvärt, måhända skiljer det på tillverkare och skiva. Eller upplever du att lukt kommer fram mer på sikt, eller i värme kanske?
 
Asfaboard är diffussionsöppen och desutom tål de litet vatten och fåglarna tycker inte om att picka i dem.
Däremot tycker jag att du skall lämna bort gipsen som du tänker sätta under asfaboarden på utsidan. Gipssskivor är betydligt mindre diffussionsöppna och jag kan inte se vad den gipsen sklulle göra för nytta på utsidan....... om du inte måste ha den som brandsektionering.
Någon vindpapp under asfaboarden behöver du inte heller. Den gamla vindpappen vill säkert följa med då du river bort putsen och när asfaboarden är på plats fungerar den som vindskydd.
 
Ingen gips på utsidan, enda gipset i väggarna blir inne i huset.
Tanken är att inte riva ner putsen utan låta den sitta kvar bakom asfaboarden.

Jag såg nu att jag skrivit fel i första inlägget och skrivit gips istället för puts/revetering.

Såhär ska det se ut:
In>Ut

Gips,
Råspont,
Timmer,
Vindpapp,
Puts,
Asfaboard,
Läkt,
Träpanel.
 
Det skulle jag inte göra.
Jag var och renoverade där de hade gjort så och det var ett rent helvete med fönstersmygar och nya öppningar. Plus att utsidan på väggen sannolikt blev litet för tät.
Man river putsen av ett normalstort enfamiljshus på ett par dagar så vad är det att snåla på. I slutändan går de dagarna åt med ränta till att krångla med smygar och öppningar där putsen hindrar en från att arbeta effektivt.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Du kanske har rätt, jag ska nog överväga att riva ner den. Skulle om inte annat göra mig mindre orolig över eventuella problem som skulle kunna uppstå bakom panelen. Plus att det skulle bygga på mindre utåt.
 
S Smashinlovely skrev:
Leif:
Har gått o luktat lite på en skiva jag har hemma i garaget och kan inte tycka att det luktar nämnvärt, måhända skiljer det på tillverkare och skiva. Eller upplever du att lukt kommer fram mer på sikt, eller i värme kanske?
Det är möjligt att man använder andra medel i dag vi tillverkningen som avger mindre lukt.
Men den den asfaboard man använde på 50-60-70 talet luktar väldigt mycket än i dag! Det finns hela kvarter som stinker en solig dag med villor byggda på 70-talet, och många hus har klarat sig med självdrag utan att få in lukten. Men en dag byter man till täta fönster och monterar en frånluft-fläkt som man låter gå hela tiden, nu får man undertryck i huset även om man har ventiler så letar sig lukten in vid golv och fönster-lister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.