Hej!
Vi håller på och ska bygga ett trähus i lite "funkisstil" och skulle vilja ha en grå färg på huset. Vi har kikat lite åt järnvitrol men också blivit tipsade om att klä huset i panel av lärkträ. Enligt tester som jag sett så är järnvitrol kaske den billigaste lösningen av alla men kanske inte helt hundraprocentig när det gäller skydd. Är det någon som känner till lärkträ som fasadlösning? Dyrt eller billigt? Bra eller dåligt skydd??

/BOB
 
Tack Pelle!
Helt fantastiskt bra information du hade om lärkträ. När man läser det fattar man ju inte att inte alla använder det men å andra sidan så får man känslan av att det blir ett dyrt alternativ. För det kan väl inte vara så att ett till synes otroligt bra material kan vara billigt?....
 
Jaja...när allt kommer omkring tror jag du blir lika nöjd med en järnvitriolad furu- eller granfasad. Lärken är trots allt inte mycket bättre än svensk kärnfura.

Varför inte ta Jabos tryckimpregnerade fasadbrädor när du ändå ska skända huset med så tråkig fasad? ;)
 
Hej igen!

Tack för tipsen. Kul att se att det finns alternativ. Jag får nog ta och diskutera med byggarn ett varv till... Spännande att folk har olika smak också. Jag ser fram emot att sitta i hammocken och njuta av att mitt hus blir vackrare med tiden samtidigt som ca 85-90% av mina grannar har tröttnat på sitt herrgårdsgula hus som var populärt att måla i just detta år ;). Detta lär väl ske om ca två år max när det kommit en ny färg som slagit igenom och som alla vill ha då. Hoppas bara att det inte är järnvitrol....

Skämt åsido, KarlIIX, hade du sett våra ritningar så förstod du nog varför vi inte vill måla det rosa med vita knutar. Det passar oss helt enkelt inte. Vi kanske skulle kunna sträcka oss till någon slamfärg. Det kanske kan vara något...
 
Är det inte så att man alltid ska ha en luftspalt innanför panelen. Oavsett järnvitriol eller ej.
 
LBJ skrev:
Har någon en åsikt om detta??
Det bör vara en luftspalt i vilket fall som helst, liggande eller stående reglar beroende på vilken panel som skall sättas upp.
 
glöm inte bort att du inte ska måla hela brädans bakkant utan bara den undre halvan så att trät kan lufta ur ev. fukt
 
Yo skrev:
glöm inte bort att du inte ska måla hela brädans bakkant utan bara den undre halvan så att trät kan lufta ur ev. fukt
Det gäller väl bara om du målar med en färg som täpper igen brädorna. Med järnvitriol så täpper man ju inte igen brädan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.