Mina barn vill ha en trädkoja. Vi har en tall som vi skulle kunna bygga den i. Är det någon som har något bra förslag på hur man ska bygga den?

/Stina
 
Helst mellan flera träd på en regelstomme. Har du bara ett träd bör du helst ha en klycka eller nått annat att stödja kojan på
 
Vi har bara ett träd så vi får göra som du sa. Är det någon som har någon bild på en sådan trädkoja så vore jag tacksam om ni kunde lägga ut bilden. Min man är inte så pigg på att bygga så jag får försöka hjälpa barnen så gott jag kan.

Tacksam för hjälp
Stina
 
Tar och väcker denna tråd igen då även jag har lovat att bygga en trädkoja till mina barn (4 och 7 år). Min tanke är att bygga en rund koja runt ETT träd. Skall man stödja golvet mot stammen eller med stolpar ned till marken? Ideer och enkla skisser mottages tacksamt.
 
Tidningen Hus och Hem har visat en byggbeskrivning på en trädstuga för några år sedan. Jag har rivit ut beskrivningen men kan inte scanna och skicka den elektroniskt. Hör av dig till mig om du vill ha en kopia via "vanlig" post istället (anna-karin.goransson@hotmail.com) eller prova och kontakta Hus och Hem.
 
Har du en rak fin stam så kan man ju tänka sig "vinkelkonsoller" som är spända runt trädet med spännband eller liknande. Man kan ju ha in åtanke att inte skada trädet för mycket så att man kan ta ner kojan när barnen blir lite större. De åren är som ett ögonblick för trädet och det vore ju synd att det ska få livslånga skador på grund av det...

Se bifogad bild...
 
  • trädkoja.jpg
Problemet med spännband är att trädet växer och spännbandet kan orsaka skada på stammen. Ritningen jag har tar hänsyn till att trädet växer och att ingen åverkan görs på trädet.
 
Spännband går att lossa, kojan går att ta ner vintertid om man vill.
 
Bygger man på en sådan höjd att man kan stödja mot marken ska man göra det tycker jag. Betydligt tryggare än en hängande konstruktion
 
Ja, självklart ska man sätta säkerheten främst när det gäller barns lek. Inget träd är värt det om något skulle hända.

Här är ett företag som gör helt fantastiska trädkojor, både för stora och små. Jag vill ha!!!
http://www.blueforest.com/?kw=tree houses&fl=51625
 
Det finns hundratals med böcker om "treehouses" på amazon, massor med bra ritningar och beskrivningar, de flesta beskriver även själva byggfasen, hur man får upp platformen etc.

bygglov ?

.Henrik
 
hej jag har också bara ett bra träd att bygga en trädkoja på. de andra träden är vanliga äppel träd men har för svaga grenar. om man vill byga den här vinkelkonsollen och ha tolpar som stöd, räcker det med att ha impregnerat virke eller ska man ha stolpar av nån slags metall? jag tänker på att virket kan ruttna eller så och att det kanske knäcks p.g.a. vikt.
 
Jag skulle gjutit plintar och sedan byggt golvet runt trädet och bara ha det so
Dekoration :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.