Hej, har stora gräsmattor och även ganska stor asfaltsplan. Jag funderar på att köpa en åkgräsklippare av trädgårdstraktormodell, typ Partner 12-107.

Att klippa gräs med en sådan bör ju funka ok, men har någon erfarenhet hur det är att skotta snö med en sådan (med plog monterat)? Orkar den någonting eller är det bara 1 cm puder den orkar skyffla iväg?

Mvh
Pagge
 
Ska det funka måste man ha snökedjor och hjulvikter, för mycket snö så slirar det mest iallafall, man får hålla efter hela tiden och inte låta det bygga upp för mycket.

Ett annat tips: lägg lite mer pengar och köp något lite mer etablerat märke, Partner är knepiga att att hitta tillbehör till och att få service på, kan vara billiga på Coop men de ska servas också... (vis av erfarenheten... >:()
 
Var inne på samma linje när vi köpte åkgräsklippare. Men snöbladen var så dyra och inte säkert att man tog sig fram ändå, så vi valde iställde att köpa snöslunga separat för snöhanteringen.
 
Handlar självfallet om hur mycket kulor du vill lägga ned men kan rekommendera Stiga Park....den klarar det mesta. Partner bör man passa sig för, har haft ett antal motorsågar och det är sämre kvalitet än både Husqvarna och Stiga. Har också haft en partner snöslunga som skar efter ett par veckor.....
 
kalleanka70 skrev:
Partner bör man passa sig för, har haft ett antal motorsågar och det är sämre kvalitet än både Husqvarna och Stiga. Har också haft en partner snöslunga som skar efter ett par veckor.....
Skillnaden är väl att det inte finns någon proffsmodell av Partner såsom det gör av Husqvarna och Jonsered, en Partnersåg måste ju jämföras med motsvarande "hobbysåg" av de andra fabrikaten, jag tvivlar ju på att Electrolux skulle tillverka ett fabrikat av sämre kvalité..........
Stiga motorsågar vet jag dock inte vem som tillverkar men det torde väl vara den mest hobbyinriktade av alla nämnda märken, har då aldrig sett någon skogshuggare med Stigasåg ;D

Vad gäller snöslungan så var det väl inte en Partnermotor på den, en motor av det fabrikatet skär väl lika gärna om det står Husqvarna, Stiga eller något annat på slungan ?
 
Hej

Hade lite flyt och fick köpa bostadsrättsföreningens traktor innan vi flyttade därifrån, en Jonsered/YardPro på 18hk. Har varit ovärderlig i vinter, plogar utan problem 30cm blötsnö i uppförsbacke... Fick med vagn och klippaggregat på 50 tum, men detta har jag inte hunnit prova ännu.

/Sword
 
Hej, och tack för alla svar!

En åkgräsklippare måste det köpas här i vår och det blir nog av traktormodell så eventuellt kan snögrejor införskaffas senare.

Partner har ju ett attraktivt pris och är nog det enda nya alternativet. Efter att ha läst en hel del begagnatannonser tycker jag att de flesta är prissatta väldigt högt. En 5-8 år gammal traktor med nypris på 15000 skall man ha 11000 för. Då föredrar jag nog en ny Partner för 12000.

Mvh
Pagge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.