Hej,

Snabb fråga.
Kan/får man dra en trädgårdsslang genom krypgrunden? Alltså borra ett hål genom husgrunden på två ställen (in/utgång)

Krypgrunden är isolerad med cellplast.

Vattenutkastaren är placerad på helt fel ställe på huset, vilket gör att det blir ett projekt varje gång man ska dra ut slangen 25m varje gång.
 
tommib
Man kan, men det är nog inte att rekommendera.

Varför sätter du inte en utkastare på rätt ställe istället? Näst bäst är väl att dra en fast koppling från den befintliga utkastaren till där du vill ha den med PEM-slang och riktiga kopplingar. Då måste du dock ägna tömningen av systemet en tanke.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om slangen börjar läcka blir det inget bra med vatten i krypgrunden.
Kan du inte dra slangen runt huset och låta den ligga där sommartid?

Själv har jag en slang med ursprunglig längd på 50m, tycker inte att det tar nån längre tid att linda upp den.
 
J
PEM-slang med vattenslangen i den, så gör jag. Tar bort gummislangen vintertid.
 
tommib
Kreativt, men om man ändå besvärar sig med att få dit PEM-slangen, varför inte bara använda den direkt?

Teoretiskt kan man väl se en fördel med att ha "rör i rör" så att ett eventuellt läckage på gummislangen upptäcks men PEM-slangen lär knappast få något läckage till att börja med så det verkar vara att gå över ån efter vatten.

En annan fördel med PEM-slang som är fast ansluten är att man kan ha den trycksatt hela tiden och ha en kran där man vill ha den, istället för att behöva gå genom huset för att slå på vattnet. Att ha gardenakopplingar trycksatta utan uppsikt är inte att rekommendera.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Tack för svar.
Nu har jag lite att grubbla över :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.