Har precis köpt en lägenhet i ett gammalt gårdshus från 1850. Det var tänkt att rivas när nyare hus runtomkring byggdes för 18 år sen, men är q-märkt så det renoverades upp och blev bostäder istället.

Pga av vattenskada (separat historia) har vi sågat upp golvet i sovrummet. Uppifrån och ner består bjälklaget av:

- Parkett med underliggande foam/ångspärr
- 2 x 13 mm golvgips
- 22 mm golvspån
Ovan ligger på nya reglar från 2004. Därefter:
- Luftspalt på c:a 30 cm för installationer (vattenledning, avlopp, el mm)
- Gamla bjälkarna med mineralull mellan
-Trädgårdsplattor 300 x 300 x50 mm, nedragda mellan bjälkarna
- Plank (gammal) - fäst under de gamla bjälkarna
- Akustikskiva
- 2 x 13 mm gips

Nu till min fråga:

Vilken funktion fyller trädgårdsplattorna?

Ser fram emot era kloka svar :)
 
Skulle tippa på ljuddämpning. Vad finns under golvet källaren, garage eller tvättstuga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sorry, jag var lite otydlig. Jag bor på våning 2 så jag har en granne under.
 
Jag antar att det finns en bebodd lägenhet under er. Trädgårdsplattornas funktion är då antagligen att göra bjälklaget tungt, för att minska stegljud och vibrationer i bjälklaget.
 
Yes, det stämmer. Ljuddämpning var en av mina hypoteser. Nämligen knäpptyst mellan våningsplanen.

Anledningen till att jag undrar är att min vattenskada även sitter i taket i hos grannen under. Det är en vattenledning som har ett hål, i väggen mellan mitt sovrum och mitt badrum. Hålet kommer av en spik i en sockel som suttit i 18 år och när jag tog bort golvsockeln för några veckor sen för att sätta ny så drogs även spiken ut och vattnet började sippra.

Min vattenskada berör bara mitt sovrum (del av vägg och golv) som angränsar mot mitt badrum, men grannens skada är i deras badrumstak. Deras tak ska rivas, ev torkas och sen lagas. Tänker att det är förenat med livsfara att riva nerifrån Och kanske ännu jävligare att få tillbaka plattorna nerifrån… De är 30x30x5 cm och troligen rätt tunga.
Men, om de har den funktion ni båda beskriver så vill man ju inte skippa att sätta tillbaks dem…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.