Jag är nybliven husägare, och håller på att fundera över hur jag ska planera min trädgård för fullt. Problemet är att den just nu är så TRÅKIG!

Största delen av trädgården är på framsidan av huset, mot vägen. Längst ner vid vägen ska vi bygga ett garage, och där kommer också ingången i staketet att vara. Måste ju ha en gång fram till dörren.

Funderar på om man kan ha i första hand trädgårsland och köksträdgård på baksidan, eftersom det är ganska smalt där. Trädgården är på 1300m[sup]2[/sup], så den är ganska stor för att vara en villatomt.

Drömmen är få en mysig lummig trädgård med många små "rum". Någon som kan hjälpa mig med tips?? ::)
 
  • skiss_002.jpg
Du kommer på sikt spara in många goa slantar genom att ta in en trädgårdsdesigner som lägger upp strukturen för din trädgård. Det är inte så märkvärdigt som det låter - men du sparar sååå mycket på feljobb.

Jag är passionerat trädgårdsintresserad och har haft flera trädgårdar - ändå har jag tagit in proffs för just trädgårdsstrukturen. Tycker du dessutom inte att trädgårdsplaneringen är jättekul - är det ju ännu värre ;). Det är så många aspekter man ska ta hänsyn till - inte bara vyn utåt inifrån huset - utan var trädgården är placerad, väderstreck, omkringliggande miljö, era speciella behov (där du nämnt några), hur mycket tid och ork ni vill lägga ner på att sköta trädgården. Lite trädhjälp är också värdefullt - speciellt i dessa Gudrun-&-Perperioderna. Min egen trädönskelista har dessa senaste dagarna kortats avsevärt med tanke på vind.

Hushållningssällskapet i din trakt kanske har denna tjänst och i så fall brukar den vara ekonomiskt och utbildningsmässigt av god kvalitet. De stora trädgårdsmästerierna/plantskolorna börjar också ta in utbildade designers för sina kunder efter att den nya tvååriga trädgårdsdesignsutbildningen kommit igång på flera platser i vårt land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.