Hej!

Efter den här vintern så märker jag att det kommer vatten bakom fasaden när jag försöker använda trädgårdskranen. Särskilt när jag försöker spola genom en lång trädgårdsslang, då kommer i princip allt vatten bakom fasaden och inget genom slangen. Tar jag bort slangen och kranar vatten så rinner det mesta ut genom kranen och endast lite bakom fasaden. Stänger jag av kranen med nyckeln så läcker det inget vatten.

Har den här kranen frusit sönder i vintras? Jag är relativt ny husägare och har endast låtit trädgårdsslangen vara ikopplad med vatten i under hela vinterhalvåret. Det fungerade utan problem förra vintern, men inte den här. Är det felaktigt handhavande? :D

Vad är det jag behöver byta för nånting i den här historien? Är det en ny trädgårdskran och inget annat? Kan det vara olika dimensioner på dessa kranar och dylikt, som jag behöver veta innan jag åker och köper en ny?

Sen bifogar jag nån bild på hur kopplingen ser ut från andra sidan väggen, inomhus. Ballofixen som jag kan stänga av allt vatten med verkar sitta EFTER vattnet som går till trädgårdskranen, så hur tusan ska jag förhindra att vattnet skjuter rakt ut från fasaden när jag kopplar bort kranen? Räcker det med att stänga av strömmen till själva pumpen (den blå), på strömbrytaren som sitter på väggen med den röda och svarta knappen? Eller behöver jag skruva på ventilerna eller vad tusan det är som sitter under den orangea "ballongen" som laddar upp ett lufttryck?

Hur går jag tillväga med att ta bort vattenkranen utomhus? Kan den "dras" ut vilket jag lite lätt pillade med idag innan jag insåg att jag kanske ska fråga nån som kan istället..Eller ska den skruvas lös inifrån? (Vid kopplingen som går ut från väggen, den med ett rött band runt)

Som sagt, jag är lite rådlös i hur det här fungerar, all hjälp uppskattas stort!!! :)(y)
Vatten läcker bakom en trädgårdskrans metallplatta på en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpump och anslutningar inomhus som kopplas till en trädgårdskran, med synliga ventiler och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och röranslutningar i ett hemsystem med vattenpump och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att byta! Sönderfrusen i väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.