Finns det någon riktigt bra trädgårdsbok för oss som köpt gammalt hus från 30-talet där det växer i varenda hörn - där dessutom förre ägaren slarvade med trädgårdsarbetet sista åren så det växer precis överallt.

Ett rimligt krav på boken bör vara att den är skriven av en svensk författare. Har köpt ett par svenska böcker med engelsk författare och man kräks ju på direktöversättningen och de extremt välansade trädgårdarna...
 
Låna en hög på bibblan. Jag har blivit rekommenderad och lånat böcker av vänner, men sällan har jag gillat just dem :-/ Har fö ännu inte hittat den bästa...

Själv arbetar jag på en "bok" för just min trädgård, med egna bilder och tips för endast de växter som jag har. Allt hamnar i en pärm med register!

/Ulle
 
'Vackrare trädgård' har visserligen 25 år på nacken men jag tycker fortfarande att den slår alla andra trädgårdshandböcker och den har varit min Bibel när jag bytt trädgårdar. Den gavs ut av Det Bästa men är redigerad för svenska förhållanden. Nästan 600 sidor; växtsortimentet är ritat vilket innebär att bilderna är ytterligt tydliga. Alla gamla traditionella knep hur man fixar med lökar, beskär de olika buskarna och träden, fixar delning och plantering är vederhäftiga och lättbeskrivna. De första 25 sidorna innehåller ganska gammalmodiga förslag om trädgårdsplanering men de kan man hoppa över.

Jag har flera hyllmeter trädgårdsböcker ... men återkommer alltid till 'Vackrare trädgård'. Låna hem den från biblioteket och kika i den; den går att finna antikvariskt.
 
En bok som ofta rekommenderas om man bara ska köpa en trädgårsbok är "Bonniers stora bok om DIN TRÄDGÅRD" av Karin Berglund med flera.
 
Trädgårdarnas ABC (Ica Bokförlag), 447 spänn på bahuas 329 på Ica Maxi, skitbra bok Lättläst med tydliga instruktioner om hur man gör.
 
På odla.nu finns dessa böcker.

En mycket praktiskt inriktad bok för framförallt nybörjaren i trädgården. Kom ihåg-lista för varje månad med odlingsråd och allt annat man skall tänka på. Här finns också läckra recept!

Bok nr 1003-3. Trädgård för ovana av Siv och Key L Nilson. Format 19x22,5 cm. 128 sid. Rikt ill. i färg. Kart. Prisma
Ca-pris 192:-

I Prismas stora bok om trädgårdsskötsel finns allt du behöver veta om trädgårdsarbetet: från planering och underhåll till plantering och skötsel av träd, buskar, klätterväxter, lökväxter, ettåriga växter och perenner.

Varje teknik förklaras tydligt med illustrerade steg för steg beskrivningar som visar alla viktiga moment.

Odling av grönsaker, örtkryddor, frukt och bär beskrivs också ingående, liksom odling i växthus, anläggning av stenpartier och dammar samt förökning av växter. En lättöverskådlig trädgårdskalender hjälper dig att hålla reda på de sysslor som behöver utföras under året.

Bok nr 1100-3. Prismas stora bok om trädgårdsskötsel
av Jonathan Edwards. Format: 22,5 x 29,5 cm. 256 sid. Rikt ill. i färg. Inbunden.
 
www.odla.nu heter siten inget annat! Och där finns ett stort antal tips om böcker för noviser och erfarna odlare.

Lycka till! :D
 
Tackar för tipsen. Odla.nu får man kasta sej in i... sedan blir det ett litet nätt bokpaket lagom till sommaren tror jag också.

 
Jag är själv trädgårdsnovis. Har nu lånat Prismas stora trädgårdsbok av min syster och spenderat ett antal timmar i den. Och jag skulle INTE rekommendera den.

Visst ger den inspiration och visst finns där många fina bilder. Men konkreta tips för oss nybörjare tycker jag inte att den ger.

Dessutom handlar den alldeles för mycket om att odla i krukor, och visst är det intressant, men när man har en hel trädgård att planera och ta hand om, så ligger tyngdpunkten för mig inte i att ha krukor, utan i att få någon slags helhetsbild med häckar, grönsaker, träd och blommor.

Nej, själv måste jag leta vidare efter en bättre bok!
 
Upprepar ...
VACKRARE TRÄDGÅRD. Stockholm: Det Bästa, 1980. Andra upplagan. 576 s. 22x23,5 cm. Förlagets linneband. Genomgående illustrerad med teckningar.
SEK 250 · fråga Ryös Antikvariat, Stockholm (SE) · RYO45318 ·
 
Lena Israelssons bok Köksträdgården är bibeln om grönsaksodling, sedan har jag ett gott upplag av andra böcker och är flitig deltagare på Odla med ;-) fast just nu har jag fortfarande sommarlov därifrån :D för mycket bygge!
Andra bra 'how to ' böcker -> beror på också......vilka ens förutsättningar är. Jag ahr ju så got som alla rabatter och odlingar i upphöjda bäddar som ju är lite special men som total start för nybörjare skulle jag INTE rekommendera en bok, jag skulle rekommendera hela Odla.nu arkivet och faktadelen GRATIS på webben!

http://www.odla.nu/arkiv/

http://www.odla.nu/arkiv/fakta.shtml
 
Tja, nu svarar jag ju inte direkt på vilken bok som är bäst för nybörjare :) , men jag hittade en bok som jag bara tycker är så fin och ja, det är så jag vill ha min trädgård. Jättefina bilder.
Österlenska trädgårdar av Mia Gröndahl 1998 Rabén Prisma.
Tyvärr har boken utgått, men själv har jag beställt den på bokbörsen för 185 kronor.
Lånade den på biblioteket först och där hittade jag den inte bland trädgårdsböckerna, utan den fanns bland Skånelitteratur tror jag.
Inget för funkis och andra som vill ha modernare trädgårdar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.