Tjoho!

Ska till att gräva ner slang för bevattning i trädgården.
Tanken är PEM-slang för att gå upp med galvade rör på lämpliga ställen.

Inser nu när jag ska till att beställa att det kanske inte riktigt passar ändå.

Tanken är att PEM-slangen avslutas med en rak koppling till utvändig 25R där jag sedan skruvar en galvad vinkel på.
Men visst är plastkopplingen rak och galvdelen konisk?
Kommer det innebära några bekymmer? :thinking::oops:
 
Ditt förste förslag att kopplar en järnvinkel på en rak PEM koppling med 25R gänga kommer funka bra.
Det med klämringskoppling för stålrör är mer avsedd för ROT arbete och just den model du linkade är inte till tappvatten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nu har jag redan köpt hem prylarna.
Så jag har vinklad PEM till 25R och sedan en sådan koppling hemma.

Men funkar det med konisk gänga rakt i så gängar jag röret istället bara.
 
De är konisk i gängorna till den plasta tryckskruv men inte på den vanliga 25R sidan.
Lämna tillbaka MMA kopplingen och spara lite pengar. Plus just de är bara till värme system men det finns till vatten med.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kopplingshus, mutter och glidring av mässing. Klämring av rostfritt stål. Gummitätning av EPDM. Max arbetstemperatur 120°C. Tryckklass PN 16. Ej lämplig för tappvattensystem enligt boverkets byggregler.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
De är konisk i gängorna till den plasta tryckskruv men inte på den vanliga 25R sidan.
Lämna tillbaka MMA kopplingen och spara lite pengar. Plus just de är bara till värme system men det finns till vatten med.
Nu förstår jag inte, vilken har konisk gänga?
Det är dessa jag tänkte använda för att gå mellan PEM och galv.
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-vinkel-32x25r-inv/

Då lämnar jag tillbaka MMA kopplingarna, de var ju inte speciellt billiga, hade missat att de inte var för dricksvatten, stod inget på Rinkaby.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu förstår jag inte, vilken har konisk gänga?
Det är dessa jag tänkte använda för att gå mellan PEM och galv.
[länk]

Då lämnar jag tillbaka MMA kopplingarna, de var ju inte speciellt billiga, hade missat att de inte var för dricksvatten, stod inget på Rinkaby.
Ska du gräva ner kopplingen?
 
L lostinsweden skrev:
Ska du gräva ner kopplingen?
Det är planen. Bara stålröret ska titta upp.
 
L lostinsweden skrev:
I så fall är det bäst med PRK kopplingar till PEM slang. Till ex: [länk]

De plastkopplingar är mer till när PEM ska dras över marken.
Hur går jag sedan över till röret? En konisk eller rak muff?

Av ren nyfikenhet, vad skulle vara nackdelen att gräva ner en sådan koppling?
 
Den här är från Gelia guiden:
Plastkoppling eller metallkoppling? Ska jag använda plaskoppling (PP) eller metallkoppling (PRK) till min PEM-slang? Ligger PEM-slangen svåråtkomligt, tex under jord, använd metallkoppling PRK eftersom den är mer hållbar och har längre livslängd. Annars kan du använda vilket som. Inkommande vatten = PEM-slang (endast kallvatten).

Du kan koppla en galvade R25 vinkel till en rak R25 pem koppling
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Av nyfikenhet värför drar du inte PEM hela vägen? Värför vill du dra galvade?
 
För att jag tycker det är snyggt helt enkelt :), tanken är att röret kommer rakt upp ur backen i en rabatt, gör en 90graders böj och så sitter en kulventil där. Behöver inget extra stöd eller så som en PEM behöver.

Men då ska jag kika på PRK-kopplingar helt enkelt.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Jag ska fråga min kollega i morgon om det med konisk eller rak om ingen här har inget att kommer med.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.