Jag har anlitat Svensk Utemiljö för att klippa min gräsmatta och betalat i förskott. Jag gjorde samma sak förra året och då funkade allt perfekt, men nu kan jag inte få kontakt med dom. Växeln tar meddelanden, men ingen ringer upp. Man skyller på sjukdom och mycket arbete, det står t o m skrivet på hemsidan! Men gräsklippningssäsongen startar denna vecka här i Östra Svealand, dom borde vara på hugget...

Visst, det kanske är sant med sjukdom och underbemanning, dom kanske ringer i morgon och allt är ur världen. Men jag tror inte på det, jag är mentalt förberedd på att jag är blåst på pengarna och får fixa årets gräsklippning på annat sätt.

Är det någon som har färska erfarenheter av Svensk Utemiljö?
 
Hur mycket pengar rör det sig om?
 
3700 kr efter rotavdrag, ska räcka hela säsongen plus lite lövkrattning mm till hösten.
 
betongguran skrev:
Jag har anlitat Svensk Utemiljö för att klippa min gräsmatta och betalat i förskott. Jag gjorde samma sak förra året och då funkade allt perfekt, men nu kan jag inte få kontakt med dom. Växeln tar meddelanden, men ingen ringer upp. Man skyller på sjukdom och mycket arbete, det står t o m skrivet på hemsidan! Men gräsklippningssäsongen startar denna vecka här i Östra Svealand, dom borde vara på hugget...

Visst, det kanske är sant med sjukdom och underbemanning, dom kanske ringer i morgon och allt är ur världen. Men jag tror inte på det, jag är mentalt förberedd på att jag är blåst på pengarna och får fixa årets gräsklippning på annat sätt.

Är det någon som har färska erfarenheter av Svensk Utemiljö?
Jag har också betalat in för ett "guld-abonnemang" (ca 7.000 kr) och har därefter försökt nå dem i drygt en månad. Börjar inse att man får betrakta sig som blåst på pengarna. Har anmält dem till ARN men det hjälper väl föga om de tagit pengarna och flyttat utomlands... Men det är väl bra om så många som möjligt känner till detta så att inte fler blir blåsta på sina stålar.
 
För din info har jag polisanmält Svensk Utemiljö. Polisen menar att det är bra om fler som känner att de har blivit lurade och misstänker bedrägeri skall göra en polisanmälan. Då ökar sannolikheten för att det blir en förundersökning och kanske, kanske vi kan få tillbaka våra pengar. Min uppmaning är därför att göra en polisanmälan av bolaget. Ring 11414 och beskriv ditt case. Ha gärna fakturan i närheten så du kan svara på detaljfrågor.
 
Jag ringde Villaägarnas juridiska rådgivning och där sa man att det var i första hand ARN och Kronofogden som man skulle kontakta, man nämnde inte Polisen. Jag lydde trots det Pissmyrans råd och ringde Polisen, men dom slog ifrån sig med både händer och fötter. Detta är ett civilrättsligt fall och inget för Polisen! Kontakta Kronofogden, alt advokat. Alt ARN, men dom utfärdar ju bara rekommendationer, inget som är juridiskt bindande. Vid ett samtal med en fenomenalt trevlig och tjänstvillig kvinna på Kronofogdens kundtjänst, fick jag rådet att ansöka om betalningsföreläggande. Dessutom fick jag bekräftat att Svensk Utemiljö bara har skulder (hos Kronofogden) av storleksordningen 30000 kr, dvs inget som föranleder en konkurs. Jag kommer alltså att ansöka om betalningsföreläggande (med den bestämda känslan av att mina pengar ändå är borta med vinden). Men det är märkligt att Polisen ger olika besked vid olika tillfällen, förmodligen bara ett tecken på krisen inom Polisens organisation.
 
Det beror lite på hur man frågar också. Det kan vara svårt att avgöra om det är bedrägeri (som är ett brott och hör hemma hos polisen) eller bara otur och klantighet så att man inte kan utföra det man åtagit sig (då är det civilrätt och det är betalningsföreläggande eller stämning som gäller).

Frågan är ju om de haft avsikten att lura er på pengarna från början, haft otur eller bara misskött företaget? Och hur ska man kunna veta det.

Ring gärna Skatteverket (där jag jobbar) och tipsa så att man kan kolla deras ROT-avdrag.
 
Jo, visst kan det vara bedrägeri, men damen som jag talade med hos Polisen tyckte att bedrägeri var lite långsökt. Jag hade ju anlitat företaget hela förra säsongen och nu bara förlängt kontraktet. Företaget bedriver alltså den förespeglade verksamheten och då faller bedrägeriresonemanget. Tyckte hon. Hade jag talat med någon annan person, hade jag kanske fått en annan respons.
 
[h=1]Svensk Utemiljö AB i konkurs den 29 maj 2012.[/h]Öppet brev angående konkursen.


Vi beklagar djupt att vi tvingas begära företaget i konkurs och det gör ont i våra hjärtan, idag är det en sorgens dag för Svensk Utemiljö AB men självklart också för drabbade kunder, leverantörer och anställda.
Svensk Utemiljö AB har ställt in sina betalningar p.g.a. likviditetsbrist. Bolagets ledning har därför idag, den 29 maj 2012 lämnat in konkursansökan till Attunda tingsrätt.

Trädgårdsskötsel samt trädfällningsbranschen präglas sedan flera år av hård konkurrens, prispress och svag lönsamhet. Under senare tid har denna situation ytterligare förvärrats med hälsoskäl hos företagsledaren som kämpade mot lönsamheten genom att arbeta sju dagar i veckan. I denna extrema situation har bolaget hamnat under svår press och avtalad ersättning täcker inte kostnaderna.
Svensk Utemiljö AB har bedrivit sin verksamhet på ett seriöst sätt, inga svartjobb, redovisat skatt i Sverige för sina anställda och företaget, jobbat ihop med Arbetsmiljöverket för att uppfylla deras krav om säkerhet på arbetsplatsen för våra anställda, hållit bra arbetstider och alltid utfört suverän jobb.

Vi har alltid varit kvalitetsledare inom våra arbetsområden och anses som det skickligast och mest nytänkande entreprenadföretaget, företaget som befintliga och nya kunder helst vill jobba med samt den mest attraktiva arbetsplatsen för alla som vill arbeta med skötsel och underhåll av grönytor.

Det gör ont i våra hjärtan att behöva se våra anställda gå in i en oviss framtid som en konkurs innebär. De som gett allt och varit seriösa i sitt yrkesutförande, solidariska med sina arbetskamrater och oss inom företagsledningen, men framför allt gentemot våra världens bästa kunder.

Trots ett hårt och dedikerat arbete inom en pressad tidsram måste vi med sorg konstatera att vi inte har lyckats.

Företagsledningen, Svensk Utemiljö AB
 
Godkänner i efterhand att företaget fick svara i tråden.

OBS att publiceringar från företag normalt ska modereras först och mailas till support@byggahus.se, annars är sannolikheten stor att inlägget raderas och användaren stängs av.
 
Nu vet vi ju iofs. inte hur stor del av deras verksamhet som beror på dessa förhandsbetalningar för abonnemang, men det låter väldigt konstigt att ett företag som drar in en stor del av sina intäkter genom förskotts engångsinbetalningar kan drabbas av likviditetsbrist plötsligt just när inbetalningarna är gjorda. Om de hade fått likviditetsproblem i slutet på säsongen hade det ju funnits en viss logik.

Eller så var de redan extremt insolventa redan innan förskottsbetalningarna strömmade in.

Detta luktar bedrägeri.
 
Svensk Utemiljö AB skrev:
Svensk Utemiljö AB i konkurs den 29 maj 2012.

Öppet brev angående konkursen.


Vi beklagar djupt att vi tvingas begära företaget i konkurs och det gör ont i våra hjärtan, idag är det en sorgens dag för Svensk Utemiljö AB men självklart också för drabbade kunder, leverantörer och anställda.
Svensk Utemiljö AB har ställt in sina betalningar p.g.a. likviditetsbrist. Bolagets ledning har därför idag, den 29 maj 2012 lämnat in konkursansökan till Attunda tingsrätt.

Trädgårdsskötsel samt trädfällningsbranschen präglas sedan flera år av hård konkurrens, prispress och svag lönsamhet. Under senare tid har denna situation ytterligare förvärrats med hälsoskäl hos företagsledaren som kämpade mot lönsamheten genom att arbeta sju dagar i veckan. I denna extrema situation har bolaget hamnat under svår press och avtalad ersättning täcker inte kostnaderna.
Svensk Utemiljö AB har bedrivit sin verksamhet på ett seriöst sätt, inga svartjobb, redovisat skatt i Sverige för sina anställda och företaget, jobbat ihop med Arbetsmiljöverket för att uppfylla deras krav om säkerhet på arbetsplatsen för våra anställda, hållit bra arbetstider och alltid utfört suverän jobb.

Vi har alltid varit kvalitetsledare inom våra arbetsområden och anses som det skickligast och mest nytänkande entreprenadföretaget, företaget som befintliga och nya kunder helst vill jobba med samt den mest attraktiva arbetsplatsen för alla som vill arbeta med skötsel och underhåll av grönytor.

Det gör ont i våra hjärtan att behöva se våra anställda gå in i en oviss framtid som en konkurs innebär. De som gett allt och varit seriösa i sitt yrkesutförande, solidariska med sina arbetskamrater och oss inom företagsledningen, men framför allt gentemot våra världens bästa kunder.

Trots ett hårt och dedikerat arbete inom en pressad tidsram måste vi med sorg konstatera att vi inte har lyckats.

Företagsledningen, Svensk Utemiljö AB
Jättetråkigt att ni tvingas till kk!
Men kommer de som betalat i förskott få sina pengar tillbaka? För betalar jag 7000 fört tjänster som uteblir då hade det gjort ont i plånboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.