Söker lite inspiration då jag skall bygga ut min befintliga damm där hemma.

Är lite interesserad om vad ni andra har för storlek på dammen, eventuellt liv i dammen, pumpar/filteranläggningar,belysning etc. Djup etc.

Gärna svar med inspirerade bilder.

Jag vet om att det finns bättre förum enbart för dammar men gillar byggahus.se då man ofta får vettiga svar :)
 
Hej,

Jag har själv ingen damm och kan ingenting om det men kan tipsa om att titta på senaste avsnittet av trädgårdstoppen på tv8. Där visades en trädgård med fantastiska dammar. bör finnas på tv8 play nu

Mvh Håkan
 
hakan_wallin skrev:
Hej,

Jag har själv ingen damm och kan ingenting om det men kan tipsa om att titta på senaste avsnittet av trädgårdstoppen på tv8. Där visades en trädgård med fantastiska dammar. bör finnas på tv8 play nu

Mvh Håkan

tittade på detta avsnittet, gud vilken trädgård...Och vilka naturtrogna dammar, ser ut som vilken mindre "insjö" som helst :)
 
Jag skulle också vilja ha en damm men det är lite svårt med en 3 åring och en till som kommer om ett par månader.. så jag kom till att tänka på en sak.. Hur säger lagen igentligen ang. staket o damm??
Tycker mig ha läst att är den djupare än 20cm någonstans så måste den vara inhängnad..
Men vad räknas som inhängnad? Är det att du hägnar in hela tomten eller måste du även ha ett staket runt själva dammen också??

Det var inte sålänge sen man läste om en liten pojke som drunknat i en grannes damm.

Såg en fräsig en.. bilden på första sidan på denna sida:
http://www.vattenliv.nu/bygg-damm-duk-folie-vattenliv
 
Redigerat:
Benny_o_Lina skrev:
Jag skulle också vilja ha en damm men det är lite svårt med en 3 åring och en till som kommer om ett par månader.. så jag kom till att tänka på en sak.. Hur säger lagen igentligen ang. staket o damm??
Tycker mig ha läst att är den djupare än 20cm någonstans så måste den vara inhängnad..
Men vad räknas som inhängnad? Är det att du hägnar in hela tomten eller måste du även ha ett staket runt själva dammen också??

Det var inte sålänge sen man läste om en liten pojke som drunknat i en grannes damm.

Såg en fräsig en.. bilden på första sidan på denna sida:
[länk]
Har dålig koll på det dära.

Men då vi har en 1 åring + en 3 åring så har vi vidtagit åtgärder.

1. Hela tomten är inhängnad med barnsäkra grindar.
2. Utgångar innifrån är barnsäkrade.
3. Vi har gräsmatta på hela tomten förutom en liten del, denna delar har vi avgränas med ett litet (1 meter) staket, har en låsbar ingång, inga utgångar innefrån finns till denna delen. Denna del har vi som "trädgård/dam" utrymme.

Desutom så har jag satt upp en "passage larm" på staketet så om någon försöker klättra/öppna så låter det :)
 
Då återstår bara att klippa gräset, så inte ungarna drunknar i daggen...
 
Bygg ca dubbelt så stort som tänkt dig. :)

mandg, måste fråga om ni har en märgelgrav. :)
 
Göran.W
Styrman skrev:
Bygg ca dubbelt så stort som tänkt dig. :)

mandg, måste fråga om ni har en märgelgrav. :)
Nä bygg 52ggr större för det gjorde jag började 2008 med 500 liter för att bygga ut den till 6000 liter 2009 och 2010 byggde jag ut den till 26 000 literd^_^b
Hade inte gumman min kommit ut rusande och stoppat mig hade det slutat på 30 000 liter för så mycket duk hade jag köpt.
I år ska det byggas en bio zon på ca 500 liter som ska fyllas med växter som vattnet får rinna igenom efter filtret för att bättra på den biologiska reningen.

Bilden visar hur dammen såg ut 2 månader efter den grävdes.
Som synes var det en del kvar att göra men fiskarna hade flyttat in där redan dagen efter grävningen var kvar för det var skapligt trångt i det 1000 liters kärlet dom fick bo i medan vi grävde ut dammen.
 
  • 100_1532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drömmen ju! En riktig sjö. Hade varit skoj om vi kunnat få följa det projektet. :)
 
Göran.W
Styrman skrev:
Drömmen ju! En riktig sjö. Hade varit skoj om vi kunnat få följa det projektet. :)
Min fru tycker det jag gjorde var en sjö och inte en damm:S
Tittar man noga på bilden så ser man ett par fötter sticka upp.
Det är grabben som badar i dammen istället för poolen i bakgrunden som håller 28gr
Ja se barn vad dom kan hitta på.
 
Damm/sjö/hav om det tvistar de lärda. Jag drömmer om en damm som man kan bada i. Men det får bli senare i livet.
 
Har en damm (rund) som är 12 m i diameter. Utan dammduk men kompakt botten i en sänka. 1,5 m djup.
(min tomt är 6000 kvm och lutar ner mot dammen), Dammen samlar allt regnvatten och behöver bara fyllas på vid torka. Har lite vass och vattenväxter men vill gärna ha tips på andra "bra" vattenväxter.
Gärna blommande som t.ex. näckrosor.
 
Vass, säv, kaveldun och andra vattenväxter i klarvatten utan vattengenomströmning tenderar att breda ut sig så aggressivt att man får besvär att hålla dem under kontroll.

Mitt tips till tjabon är att bygga ut dammen med en långgrund strandzon med en långsam övergång från fast mark till några decimeters vattendjup. Här stormtrivs strandiris -
http://gardener.blogg.se/2008/march/dagens-vaxt-strandiris-perry-s-blue.html.

Också astilbe och hydrangea gillar fuktiga miljöer, även om man kanske inte brukar tänka sig dem som strandväxter.
 
Göran.W
Benny_o_Lina skrev:
Jag skulle också vilja ha en damm men det är lite svårt med en 3 åring och en till som kommer om ett par månader.. så jag kom till att tänka på en sak.. Hur säger lagen igentligen ang. staket o damm??
Tycker mig ha läst att är den djupare än 20cm någonstans så måste den vara inhängnad..
Men vad räknas som inhängnad? Är det att du hägnar in hela tomten eller måste du även ha ett staket runt själva dammen också??

Det var inte sålänge sen man läste om en liten pojke som drunknat i en grannes damm.

Såg en fräsig en.. bilden på första sidan på denna sida:
[länk]
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/BBR%2018/8%20Sakerhet%20vid%20anvandning%20-%20BBR%2018.pdf nästan längst ner står det boverkets regler.
Det finns mycket utrymme att att vidta just dom åtgärderna man tycker är lämpliga utifrån förutsättningarna.

När det gäller ovanmark pooler behöver man inget skydd alls om dom är högre än 90 cm men man får tänka på var stegen står så den inte är lätt att sätta i poolen för ett litet barn.

När det gäller större barn från 7-8 år hjälper inga skydd alls för dom tar sig förbi alla skydd man kan tänkas utan vid den åldern är det bara tillsyn och uppfostran som hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.