Ska äntligen planera trädgården, men vet inte hur jag ska anlägga den mot landsvägen som går förbi framsidan av tomten (bor i en mindre by, är genomfartsvägen) då vägen ligger 1-1,5 högre än tomten.

Ska man sätta ett staket i tomtgräns? Problemet att ett maxhöjdsstaket på 120 cm knappt ens når över vägens nivå bortom diket.

Någon som har en liknande tomt som löst det på något smart sätt? Funderar på en kulle längs tomtgränsen, men vad gör man med den sen? Gräs bara eller staket på toppen?

Sen några detaljfrågor:

Är ren sandmark (ligger sandtag bredvid tomten), behöver man tänka på något speciellt gällande understryker för gräsmatta?

Om man har grusuppfart, behövs ändå en brunn? Är en idag då det är gammal sprucken asfalt som ska bort.
 
Redigerat:
Om du bestämmer dig för en liten kulle så kom ihåg att kolla med kommunen hur hög den får vara utan marklov, framförallt om du har grannar som skulle kunna reta sig på det av någon anledning.
Jag har förövrigt en exakt likadan tomt som dig och håller på att kolla runt efter alternativa lösningar så jag följer gärna den här tråden.

Tidigare på min tomt så var där en gles och ful rönnhäck som rykte ganska omgående då den inte bidrog till något nämnvärt insynsskydd och dessutom hindrade vinden från att blåsa iväg våra kärleksfulla, norrländska mygg ;-)
Nu har jag som sagt dock bestämt mig för att göra något snyggt/funktionabelt längst tomtgränsen. Ett alternativ är ju att i anslutning till ett ev staket anlägga en grillplats med blommor/buskar runt om så blir det lite mer livligt än bara ett plant staket. Iallafall en tanke jag haft, får återkomma om jag kommer på fler lämpliga saker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.