Har några hektar skog i anslutning till fritidshuset.
Om man någon gång skulle vilja gallra och vill att någon tar på sig hela jobbet från fällning till transport från platsen, hur mycket dyrare kan man räkna med att det blir jämfört med om man "bara" vill ha virket bort från platsen? Ungefär...
:)
 
Vet inte om jag förstod skillnaden riktigt. Men om du vill att någon kommer och röjer bort träden så kan du sälja dem för en krona. Se bara till att kontrakt skrivs där de tar på sig ansvaret och att de intygar att de är försäkrade. Få gärna med att de röjer bort kvistar och sånt också. Annonserade bort 50 träd på rot på Blocket för en spänn och folk ringde som bara den. Bekvämt och billigt.

mvh
David
 
Jag menar nog att jag vill jämföra "vad man kan få ut" i de två olika fallen.

1. Vad får man per kbm virke om det är nedplockat och serverat vid vägkanten? (beror naturligtvis på kvalitet och typ av virke etc)

2. Äter skogshuggaren upp allt virkets värde om han måste ta ned träden och dra fram dem till vägkanten?

 
Det beror nog på om det är i ett tätbebyggt område eller ej.

mvh
David
 
David skrev:
Det beror nog på om det är i ett tätbebyggt område eller ej.

mvh
David
"Några hektar skog i anslutning till fritidshuset" kan nog inte klassas som tätbebyggt område ;)

Vad är det för typ av skog ?
.........kan ju vara allt ifrån värdelös till värd stora pengar.

Enklast är kanske att deala med en skogsbonde, ta några tusen direkt i näven och sedan att bonden hugger, kör fram och säljer massaveden i samband med en egen avverkning, alternativt kan man ju sälja det som hemvedshuggning men då är väl risken att dom finaste träden "gallras" bort och resterande körs sönder under uttransporten ;)

Vad som hände när man anlitade ett skogsbolag med skördare/skotare på några hektar vid en sommarstuga vill jag minnas att vi läst om tidigare här på forumet :-/
 
Det är ungefär så långt från tätbebyggt område man kan komma.
Blandskog, ganska mycket björk men inte så stora.

Jag får väl "deala" lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.