Hej,

Jag funderar på att köpa en tomt, och fick hem fastighetsinformation från lantmäteriet. Där står det följande:

Anmärkning: Förordnande enl 113 § byggnadslagen

Övriga bestämmelser och utredningar

Schaktningsförbud:

Trädfällningsförbud enl 110 § byggnadslagen (från 1981, då detaljplanen antogs).

Vad innebär det? Trädfällningsförbud? Jag måste ju ta ner en del av träden på tomten för att kunna bygga. Tomten ingår i en detaljplan med byggrätt 80-40 kvm, behöver jag verkligen ansöka om lov för att ta ner träden?

Mvh,
Malin
 
Ring kommunen och fråga så får du ett säkert svar.
 
harry73
Läs byggnadslagen, det borde stå där
 
Du ska även ifrågasätta om den lagen (Byggnadslagen) verkligen gäller eftersom denna och några andra lagar ersattes av Plan och Bygglagen 1987.
 
R
Du ska kontakta kommunen och begära ut detaljplanen med planbeskrivning. I beskrivningen borde det finnas närmare detaljer om vad som avses, t.ex. vilka mått ett träd som omfattas av förbudet har. Man brukar ange stamdiameter vid en viss höjd över marken. Kan också gälla endast vissa arter, t.ex. ädellövträd.
 
Det är inte helt ovanligt med fällningsförbud i en detaljplan. I området där mina föräldrar hade sommarstuga gällde ett förbud mot att fälla träd med mer än en viss diamater (10 cm tror jag). Det gick att få dispens med villkoret att man då måste återplantera ett träd mer minst 10cm diameter.

I praktiken menade tjänstemännen att det gick att slippa återplantera så länge det fanns gott om träd på tomten, de ville inte tillåta att skogstomterna "kalhöggs".
 
Tack för alla svar. Jag får kolla med kommunen. Nu spelar det i och för sig inte så stor roll - jag har just köpt tomten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.