ja det ser ut som jag får min tomt,fick förhandsbesked idag om att jag får bygga :)
tomten är 1000kvm
det står fullt med träd,dock inte stora tjocka träd,utan smala granar och björkar
vad jag undrar ,vad kan det kosta att någon kommer och fäller dom åt mej? stubbarna behöver jag inte bry mej om för det skulle killarna som gör grunden/tomten göra, jag behöver "bara" bli av med träden
jag har inga grannar brevid än ,på andra sidan gata har jag dock 2 grannar
 
Fråga grannarna om de vill ha ved.
 
Hör dig för som sagt alltid någon som vill ha gratisved
 
Det är inte så att du planerar att ha braskamin i nya huset?
Om så är fallet kan det vara läge att köpa en motorsåg och fälla själv.
Annars är väl ett utmärkt tipps att låta grannarna göra jobbet.
 
Avverkade mina ca 3.000kvm själv. Rensade bort allt ris och drog bort allt timmer.

Åtgång ca 5 helger x 8tim per dag. En skogsmaskin hade nog gjort samma sak på 2tim. :)

Erbjuda gratis ved till någon som hugger och tar hand om allt är säkert billigaste sättet. Men har man bråttom kanske det inte funkar.
 
Exakt som andra skriver så är det lättast att fråga runtomkring. Alternativt annonsera på blocket gratis ved mot fällning och bortforsling av ris mm. Brukar funka men tar ju lite längre tid.

Annars brukar kostnaden vara runt 300 kr/timme och är det på en sådan här ren tomt går det rätt snabbt då de inte behöver vara rädda för fallriktning etc utan det bara är att fälla. Du kan ju ev hjälpa till med att få bort riset och bara utnyttja tjänsten för fällning.

MVH Lorant
 
Tändstickor 20 öre
 
Säljaren till vår tomt har fixat gratis trädfällning åt oss. Han satte ut en annons på Blocket om att den som högg ner får behålla veden, fick 4 svar på en vecka.
 
tack för svaren,jo jag ska ha en kamin,vet dock inte vilken,nån med bra värme som desutom är snygg;)
tyvär så kan jag inte fälla träd själv, är både tjej och helt okunnig:D
så det får nog bli en annons på blocket
jag köper nf hus,så jag hoppas att det löser sig allt eftersom bygget forskrider,och att man inte stöter på några "skumma" hanverkare:)
 
Ta det minsta trädet och fäll det. Sen nästa osv, enda sättet att lära sig :)
 
Mikael_L
Det är verkligen inte dumt att ha med sig någon som kan, när man ska lära sig fälla sina första träd.

Det är egentligen inte speciellt svårt, så länge vi inte pratar om gigantiska träd eller svåra fällförhållanden med avseende på risken att fälla ihop med andra träd eller att skada saker och ting med det fallande trädet.
Som nybörjare tror jag man löper rätt liten risk att skada sig, faktiskt. Man har så pass mycket respekt och är så försiktig. De stora riskerna tror jag ligger främst i problemen med ihopfällda träd, det är ett riktigt farligt moment när man försöker lösa det. Bästa är ifall man kan dra loss dom med lina och någon maskin, så man inte alls står i närheten.

Har man ingen som kan visa så går det iofs att hitta rätt mycket info, t.ex.
http://www.jonsered.se/node306.aspx
http://www.odlablommor.com/falla-trad.php
http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=22738
http://www.youtube.com/watch?v=D1y3i35wqVQ
 
Jag försöker komma ihåg hur det gick till första gången jag fällde ett trä, men jag minns inte. Antar att farsan visade ungefär hur man gjorde, kollade medan jag fällde någon mindre gran och sedan gick hem och lät mig lära mig på egen hand. Mats förslag att börja med det minsta trädet och gå uppåt är riktigt bra.
 
Nu vet jag inte riktigt vad det är för storlek på träden. Men att som oerfaren och utan utrustning börja fälla träd är INTE att rekommendera. Mindre buskar och låga träd kan gå men större är inte lämpligt. Dessutom krävs det utrusning i form av motorsåg, skydskläder och hjälm som kostar en hel del. Anlita någon med vana, utrustning och kunskapen. Bäst är att försöka fälla träden och sedan köra iväg dom okvistade på en skogsvagn efter en traktor. Då slipper du allt ris kvar på tomten som kommer vara ivägen vid markarbetena.

På många ställen finns något som brukar kallas farmartjänst. http://www.farmartjanst.se/ Det är jord och skogsbönder som utför arbeten på lågsäsong när det inte är så mycket att göra på gården. Vore nog ganska smidigt sätt att få det löst på till en rimlig kostnad. Då kan dom komma med en traktor med skogsvagn efter och lasta upp allt dom fäller och ta med sig. Finns både ett vedvärde och även massavedsvärde i träden om dom är tillräckligt stora. Så det bör räcka till större delen av kostnaden att ta ner dom.
 
Redigerat:
Ni måste ändå skoja? Att rekomendera någon helt utan erfarenhet att ge sig ut och röjja en tomt med motorsåg? Att ha med sig någon erfaren och ha läst på ordentligt innan är nödvändigt för att undvika onödiga skador.

Det farligaste momentet är inte att fälla träd i den dimension som det talas om här. Det är kvistningen och apteringen. Man måste ha förståelse för hur sågen kan komma att kasta till exempel, så man är förberedd. Så enkla saker som att ska stå på ena sidan stammen och kvista på andra är det stor risk att man missar som nybörjare.

Dessutom så är det förutom kunskaperna viktigt med ordentlig skyddsutrustning, stövlar och byxor med sågskydd och hjälm är ett minimum.

Jag har med förskräckelse sett på när tomten mitt emot höggs av ett pensionärspar som nog fått veden på blocket el dyl. Det gick bra, men jag var så orolig att jag kollade så tryckförbanden fanns där de skulle i stora förbandslådan....

Men har man väl lärt sig, det är inte svårt, så är det små risker så länge man inte stressar. Det är dessutom grymt bra träning! :)
 
Brukar faktiskt själv ta handsågen plus yxa för fällningen och kvistning om de inte är för stora. Motorsågen kommer fram först när jag ska göra vedträn av dem, då blir det för mycket sågande för handsågen.

Tycker det ger bättre kontroll att ta handjagaren vid fälllning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.