Hej! Vårt hus har denna lite mindre charmiga sida som synd på bilden. Det man också ser på bilden är en betongklack som går ut från grunden och bildar en stödmur mot jordmassan till höger i bild. Vi har efter lite diskussion med en grävare uteslutit att bila bort hela eländet vilket säkert hade varit det bästa.
Till saken: Gången som blir nu mellan hus och klack är väldigt smal, ca 55 cm och det gör att det inte är så jättetrevligt att passera på denna sida. Istället har vi tänkt bygga över gången med en trädäcksgång med en lite trappa framtill. Jag tänker att man kan använda betongklacken som ett stöd för det hela och kanske fästa en bärlina i husets fasad och låta reglarnas högra ändor vila på trädgårdsplattor som ligger på jorden. Gången blir ca 7 meter lång och vi tänker oss omkring 80 cm bred. Betongklacken är ca 45 cm hög och mitten av klacken är ca 60 cm från huset. Egentligen är det just bärlinan mot huset som vållar lite tankemöda. Jag har försökt läsa på lite och förstår att det finns lite tveksamheter kring att fästa i fasaden men det kanske mest handlar om träfasader? Vår fasad är i tegel, vad tror ni om att skruva fast i detta? Tankar om detta och tips på andra tillvägagångssätt mottages tacksamt!
Smal gång mellan hus med tegelfasad och betongklack som stödjer jordmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte helt sonika skippa bärlinan och bygga stödben som står på backen istället? Fixeringen görs i betongmuren.

Beroende på hur kraftigt man vill ha det byggt, kan jag tänka mig en lösning där man snickrar fyrkantiga "ramar" mellan mur och fasad, dels sammanlänkade i varandra, samt fixerade i betongmuren, borde bli stadigt som attans, om än med lite merjobb.
 
Tack! Det var helt klart en intressant idé. Man kan väl då borra hål och sätta ner stolphållare i betongen och sätta fast stödbenen i dessa. Ska provborra lite och se hur det ter sig!
 
J
Kan du inte sätta säg 45x145 längs hela stödmuren (borra o plugga) så att du har något att skriva trallen i. Sätt sedan en till 45x145 säg 100mm ut från yttervägg och sätt ner stolpar mot betongen nedtill, ev lite syllpapp under. Snedsträva upp mot regeln vid betongmuren för att låsa rörelser i sidled. O sen tralla på. Så slipper du borra ner skor vilket är väldigt drygt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.