Hur länge beräknar man att tryckimpregnerat trädäck håller?

Mina är numera 17 år, har årligen högtryckstvättats och strukits med linoljesåpa och är numera i hyfsat skick. Det som ligger i södersol är mer slitet. Det som ligger mot norr är mer utsatt för fukt och alger men är i bättre skick.
 
Jag renoverade vårt efter 25 år.
Var 22*95 och spikat med kamspik.
Behövde inte byta något i bjälklaget.
Det var högtryckstvättning som förstört mest, det släta försvann och sedan sprickor.
Idag är golvet 10 år med 28*120 och skruvat, håller många år till och ingen högtryckstvätt längre, bara såpa och skurborste, kanske något år med Grön Fri. Fortfarande slätt,
 
A AndersS skrev:
Jag renoverade vårt efter 25 år.
Var 22*95 och spikat med kamspik.
Behövde inte byta något i bjälklaget.
Det var högtryckstvättning som förstört mest, det släta försvann och sedan sprickor.
Idag är golvet 10 år med 28*120 och skruvat, håller många år till och ingen högtryckstvätt längre, bara såpa och skurborste, kanske något år med Grön Fri. Fortfarande slätt,
Men är det lika illa med Kärchners roterande munstycke?
 
Vet inte, hur ser deras munstycke ut eller är det terasstvätten?
Men Alto/Nilfisk terasstvätt tog lite av ytan där det fanns mera ytved. Jag har även den största tvätten för hemmabruk vilket kan påverka hur hårt den trycker.
 
A AndersS skrev:
Jag renoverade vårt efter 25 år.
Vad menar du - byte av alla plank men inget i konstruktionen?
 
Trallen är själva golvet du går på.
Sedan kan det trallen ligger på och är fäst i vara olika utfört beroende på höjd, etc.
I mitt fall ett bjälklag med cc 600 mm avstånd, som i din tur ligger på bärlinor lagda på plint.
Bilden nedan visar trallgolv i fritidshuset med enbart bjälkar på plattor och sedan trall.
Träkonstruktion utomhus, kanske del av lekplats eller gångvägstruktur, robust och funktionsinriktad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
yonna yonna skrev:
Hur länge beräknar man att tryckimpregnerat trädäck håller?

Mina är numera 17 år, har årligen högtryckstvättats och strukits med linoljesåpa och är numera i hyfsat skick. Det som ligger i södersol är mer slitet. Det som ligger mot norr är mer utsatt för fukt och alger men är i bättre skick.
Det som tar hårdast på trädäck är sannolikt att det fryser samtidigt som trät är fuktigt och det leder till att trät smulas sönder. Ett däck som ligger fritt för vind torkar ut bättre och klarar sig längre. Ytbehandling betyder nog bara marginellt bättre hållbarhet eftersom vatten tränger ner i de springor som bildas och frostskadas trots ytbehandling. Mitt första trädäck höll 30 år utan behandling och däck nummer två är över 20 år och kommer hålla några år till !
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.