Hej!
Vi har två trädäck som hade en grå yta och var allmänt smutsigt av fågelskit m.m.
Jag använde då min nya högtryckstvätt med en terassrengörare. Resultatet blev både bra och dåligt. Trädäcket blev rent men jag hade lite för högt tryck på vilket gjorde att virket "flisats upp" lite. Dvs att det nu är rätt så strävt och risken för trästickor i fötterna är rätt hög. Det känns inte bekvämt att gå där nu när man känner friktionen från det frasiga golvet. Jag sopade ordentligt med en piasavakvast och det blev lite bättre.
Jag justerade styrkan och körde det andra trädäcket, vilket blev mycket bättre. Dock lite strävare yta än tidigare men ingen risk för trästickor i fötterna.

Jag undrar vad jag ska göra nu? Jag vill få golvet mer friktionsfritt och framför allt ta bort risken för trästickor i fötterna. Både jag och frun gillar den gråa färgen så tanken från början var inte att tvätta och sedan olja men nu kanske vi inte har något val?
Jag vet inte vad det är för virke men det är förmodligen något vanligt förekommande i trädäck.

Tacksam för snabba svar.
 
Ett fint sandpapper.
 
  • Gilla
Joelbusk
  • Laddar…
H
Beroende på hur mycket flis det är, sandpapper - slipmaskin.
 
Fick samma problem.....

Bara fram med slipmaskinen och köra över altanen.
Det gick ganska snabbt även om jag har ca 70 kvm.........
Efter inoljning så blev det mycket bättre
 
Ok. Slipa gäller har jag förstått. Men måste jag olja efteråt?
 
H
Har det varit oljat förrut? Hur gammal är altanen? Kan du fråga tidigare ägare om matralet?
Kan det vara lärkträd i så fall behöver du inte olja.
 
Som sagt, högtryck och altandäck är ingen bra kombo om man inte gillar stickor i fötterna. Nästa gång, såpavatten + skrubba, sen spola så blir det snyggt, sen blir altanen snyggt silvergrå efter några år. Bara ett tips...finns nog flera andra trådar om detta

Olja inte om det verkligen inte behövs, risken är att det drar in smuts under en tid och blir mörkt och fult.
 
Detta har blivit en tråkig historia. Min fru ville absolut inte tvätta och olja då hon gillade den gråa färgen. Jag ville tvätta bort smuts och fågelskit, gärna med min nya högtryckstvätt. Som ni läst så blev det inte så bra och min fru är inte så glad för att det blivit en annan färg, man får stickor och det kommer ta en massa tid och pengar att fixa. Stämningen är inte alls bra hemma om jag ska vara ärlig.

Slipade lite med ett fint slippapper idag. Det blir förstås mycket bättre men lite av träfärgen kommer fram och då känns plankorna så oskyddade. Terassen har ganska många år på nacken och trät har börjat resa på sig i mitten av plankorna vilket gör att när man slipar så slipar man främst på själva höjningen.

Det jag brottas med nu är hur seriöst jag ska göra detta. Jag vill att trät ska hålla några år till och jag vill ha fram den gråa färgen. Jag förstår att det tar något år för den gråa färgen att komma tillbaka.
Ska jag slipa allt, tvätta av på rätt sätt, olja in och sedan vänta några år för att den gråa färgen ska komma tillbaka.
Eller bara slipa av yta och sen inte göra något mer. Då känns trät så oskyddat och känsligt, eller?

ZNK skriver: Olja inte om det verkligen inte behövs. Hur vet jag det?
 
Wilkla skrev:
Fick samma problem.....

Bara fram med slipmaskinen och köra över altanen.
Det gick ganska snabbt även om jag har ca 70 kvm.........
Efter inoljning så blev det mycket bättre
Hur hårt slipade du om med vilken typ av maskin. Jag har en Festool Rotex 125 som jag tänkte använda med ett 180 sandpapper. Det borde funka va?
 
AXS
Om det är panik för att få det grått, alltså ingen optimal lösning,
kan du först slipa med den maskin du har.
Gärna med mjuk skiva som är mer följsam.

På med järnvitriol, tunt med pensel.
Sen väntar du tills det får fin färg och spolar av det.
 
H
Det bästa jag har använt för altanen är trallrent från Hornbach. Sprutade på med en liten handspruta, lät det verka några minuter, skurade några tag med en vanlig skurborste och sedan spolade jag bara av det med en vanlig trädgårdsslag.
Allt det gröna och smutsen försvann och den grå färgen är kvar.
I år använde jag den nya högtrycken med altanborste med tillhörande altantvätt.
Resultatet blev ok men nästa år går jag tillbaka till trallrent då det är effektivare mot de gröna algerna.
Trallrent är snällt mot naturen också.
 
martin991 skrev:
Ska jag slipa allt, tvätta av på rätt sätt, olja in och sedan vänta några år för att den gråa färgen ska komma tillbaka.
Eller bara slipa av yta och sen inte göra något mer. Då känns trät så oskyddat och känsligt, eller?
Vill du ha det silvergrått så skall du undvika allt vad olja heter....... Oljar du så drar däcket till sig smuts och träytan blir mörk.

Jag har gjort misstaget och oljat min altan, aldrig mer.

Den fina silvergrå färgen kommer med tiden om du undviker olja. Även efter att du slippat av ytan.
 
Fruar och högtryckstvättar går inte ihop. F-n vet varför.

Min Hustru hade en del synpunkter på att tvätten tog en del lack från en av våra bilar. Dock handlade det inte om hennes bil, tack och lov..
 
  • Gilla
Jannesch
  • Laddar…
oljar du altanen blir den mörk..
kan starkt rekommendera Wolvax.
när du slipat av altanen så kan du vaxa den...

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.