Bor i ett bostadsområde som är ganska tätbebyggt och det är garagen som delar av tomtgränsen vi har nu funderingar på att bygga trädäck vid sidan av huset mot den delen som vätter mot grannens garage där finns i dag en inglasad altan och planen är att lägga trädäcket utanför den. Avståndet vi har att röra oss med är ca 5.5m från den inglasade delen till grannens garagevägg. Trädäcket skulle hamna 1 m från garageväggen. Behöver vi grannens tillåtelse för att bygga detta däck? Garageväggen täcker hela delen av trädgården på den sidan huset och grannen ser inte in i vår trädgård likaså täcker vårt garage grannen på andra sidan husets trädgård. Någon som vet?
 
Du skriver trädäck, så jag antar att du menar att detta skulle byggas nära markhöjd. I så fall kan ni bygga så nära fastighetsgränsen ni vill. Däremot bör ni nog säkerställa att däcket inte riskerar att skada garaget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Återanvänder den grafiska modell av bygglagstiftningen kring altaner/trädäck som jag har ritat för trådar som denna:

Flödesschema som visar när man behöver bygglov för en altan utifrån olika villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lillekitte och 4 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du skriver trädäck, så jag antar att du menar att detta skulle byggas nära markhöjd. I så fall kan ni bygga så nära fastighetsgränsen ni vill. Däremot bör ni nog säkerställa att däcket inte riskerar att skada garaget.
ja det kommer att vara i markhlöjd. Vi har tänkt lämna 1 meter mellan däcket och garaget och där emellan lägga natursten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.