Hej,

nu har jag läst allt jag kan hitta om det här med trädäck på detta forum och fått massor med tips, men jag har några kvarvarande frågor.

Läget är så här:

Jag har idag en uteplats som är stensatt med sjöstensplattor (40x40). Uteplatsen går ut 3 meter från huset och avståndet upp till altandörren är 10 cm. Jag vill nu ha ett trädäck istället, men förlänga det med 1 meter så att det blir 4 meter djupt

Det enklaste är väl att göra ett trädäck ovanpå befingliga plattor? Jag har tänkt göra ett regel verk av 45x70 reglar, fästa balkskor i plattorna och använda det för att se till att det blir rätt lutning på regelverket och sen ha 22mm trall på det. Kan det funka?

Jag kan inte riktigt avgöra hur mycket jobb jag behöver lägga ner på underlaget där jag inte har plattor idag. Behöver jag gräva ut och fixa med bärlager etc.? Plintar verkar ju svårt när det är så lågt.

/Oscar
 
Visst är det möjligt men du tvingas kottla och lägga reglarna 45x70 på 40cm cc om du använder 28mm trall.
Jag skulle se till att det är avrinning under och sedan skulle jag rulla ut polyesterpapp yap efter det att jag hade satt balkskorna på plats.
Sätt reglarna 40cm och om det blir långa längder sätt kottlingar obs kottlingarna ska spänna .
När du sätter 28mm trall så använd monteringsbleck så förlänger du trallens livslängd...sätt trallen med piptändsticka mellan för då kan den svälla och krympa utan att något kan ramla i mellan.
OBS skarva helst inte trallen
 
Tack!

Då är bara frågan vad jag behöver göra där jag inte har plattor idag utan bara gräsmatta. Är det lika noga när det bara är 1 av 4 meter som ligger utanför plattorna?
 
du ska gräva ur o gjuta plintar, singla, markduk mm mm. köra riktiga reglar 145*45 el dylikt regla på cc60.
 
Här ska du få en vettig, smidig och pragmatisk lösning... om vi förutsätter att sjöstensplattorna ligger stabilt på ett bra underlag så ska du inte röra dem överhuvudtaget.

Du kan köra 70x70mm tryckta stolpar som golvreglar direkt på plattorna, stolparna är i impregneringsklass A och har 20 års rötskyddsgaranti i direktkontakt med mark. Med 28mm-trall kommer du då upp i önskad höjd. Räcker att regla cc 60, men du kan lägga det tätare om du vill ha det snäppet stummare.

Den metern som är gräsmatta gräver du bort gräs och ytlagret med jord, på med en markduk, och sen grus/singel som du packar.

70x70-stolparna som du använder som reglar fungerar som ettt par skidor på snö, dvs fördelar ut vikten över hela ytan....om du lägger dem vinkelrätt ut från huset så bär plattorna dessutom reglarna till 75% och belastningen på den meter grus längst ut blir rätt liten.

Lycka till!
 
Den senare lösningen har jag med framgång använt flera gånger.
Alla altaner på landstället ligger med bara plattor på marken som stöd, funkar utmärkt trots väldigt dåliga markförhållanden. (endast 20-30cm jord, sedan 10-12m blå-lera.) Har byggt minst 5-6st på det sättet och alla ser fortfarande bra ut. (inte alla så låga men lösningen funkar ju även om man gör dem högre)
Lycka till!
 
Just det ja...med den lösningen är det ju också möjligt att plocka väck trädäcket om du tröttnar på det, eller vill ha något annat efter att ha fått träspetor i tårna på sommaren:)
 
Om det är okej så lånar jag tråden lite. Jag går nämligen i liknande tankar men jag har 20-30cm att disponera från mark upp till färdigt trallgolv. Några tips på hur man löser det?

Bifogar en bild ifall det nu skulle vara någon hjälp
 
  • byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha däcket över det som ni har förberett där på bilden? Skulle säkert fungera med markplattor på det där och ett flytande trädäck där bärlinorna står på stolpar 20-30 cm... Verkar inget vidare kul att gräva för plintar i den där stenhögen:)
 
Ja, precis. Det är där trädäcket ska vara. Jag var också inne på en lösning med 45x195-bärlinor som står på små stolpar (20-30cm) som i sin tur står på syllpapp på en 400x400 stenplattor.

Sen fäster man 45x145-reglar i bärlinan med balkskor (alltså i samma höjd). Dessutom måste man även ha en ram runt för att kunna fästa balkskorna för de yttersta längderna. Därefter på med trallen.

Någon som ser problem i denna lösning?
 
Du behöver nog inte ha några bärlinor egentligen, du kan fästa de små stolparna på 45x145-reglarna direkt, bara du har lite tätare mellan stolparna, cc 120 eller något sådant. Har för mig att det fanns en beskrivning av ett sånt förfarande i något av de senaste nummerna av tidningen "Gör Det Själv", förutom att de fäste stolparna rätt ner i backen istället för på plattor.
 
Okej, tack för det. Jag ska räkna lite på det och sen lägger jag upp ett förslag som en egen tråd.
 
Forbo skrev:
Här ska du få en vettig, smidig och pragmatisk lösning... om vi förutsätter att sjöstensplattorna ligger stabilt på ett bra underlag så ska du inte röra dem överhuvudtaget.

Du kan köra 70x70mm tryckta stolpar som golvreglar direkt på plattorna, stolparna är i impregneringsklass A och har 20 års rötskyddsgaranti i direktkontakt med mark. Med 28mm-trall kommer du då upp i önskad höjd. Räcker att regla cc 60, men du kan lägga det tätare om du vill ha det snäppet stummare.

Den metern som är gräsmatta gräver du bort gräs och ytlagret med jord, på med en markduk, och sen grus/singel som du packar.

70x70-stolparna som du använder som reglar fungerar som ettt par skidor på snö, dvs fördelar ut vikten över hela ytan....om du lägger dem vinkelrätt ut från huset så bär plattorna dessutom reglarna till 75% och belastningen på den meter grus längst ut blir rätt liten.

Lycka till!
Låter finfint! Jag kommer att köra på detta. Planerad byggstart om 2 veckor! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.