Hej!

Hade tänkt bygga ett trädäck runt vår ovanmarkpool. Idag är det gräsmatta där däcket ska stå. Jag undrar nu lite över själva konstruktionen. Däcket ska vara ca 5x6 meter, med ett hål för poolen (se ritning). Hur kommer jag undan enklast?
- Kan jag lägga betongsten under ramen direkt på gräsmattan, eftersom ramen kommer bli ganska tung?
- Ska jag gräva ner plint, och i så fall hur många åtgår till tänkt konstruktion?
- Under poolen ska jag gräva ur lite och sedan packa fin sand för en jämn botten. Kan jag bara täcka gräset under däcket med en markduk?

MYCKET tacksam för lite tips!

//Henke
 
  • Pooldack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Din design på trädäcket är precis så som jag också tänkt. Därför är också jag mycket intresserad av lite svar och rekommendationer.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Inga svar? Är också nyfiken på detta!
 
Hur högt upp kommer däcket att vara, eller är poolen helt nergrävd?

Min pool, ca 1 m över marken, grävde jag ner plint runt. Sedan stolpar upp, i rätt höjd, kant med poolen reglade jag och skruvade trallvirke. Sedan trallvirke på utsidan runt om mellan stolparna. Jag satte en plint vid varje sväng/hörn.

Jag grävde bort gräslagret + lite till, fyllde sedan med sand och jämnade till. Under linern lade jag byggplast för lite extra skydd mot sanden. Vissa lägger även frigolit för mark-isolering (vilket jag skippade, men kanske hade lagt idag)...

Är ingen expert utan jag gjorde så som jag tyckte verkade bra.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Hej!

Tack för era svar. Däcker börjar bli klart nu och jag har byggt enligt ritningen ( lite större däcksyta dock). Har fuskat lite och har använt vanlig betongsten som stöd. Grävde ur och packade ett lager med grus under varje sten. Däcket ligger alltså strax över marknivå. Under poolen grävde jag ur ca 30 cm och har sedan fyllt på med grus - markduk - sand - markskydd för poolen. Resten av gräset täckte jag med markduk. Poolen sticker upp ca 60 cm (90 cm hög) ur däcket. Total kostnad för däcket blev ca 5.500:-. Återstår att se om däcket "slår sig" under vintern, men om det blir så får jag fixa till detta i vår. Ser det inte som ett jätteproblem, än........ ;-)

Bilder finns för den som är intresserad.

//Henke
 
  • Gilla
Paradiset55 och 1 till
  • Laddar…
Nu är däcket klart och poolen står på plats. Bifogar några bilder.....

//Henke
 
  • DSC_0447.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HJH och 3 till
  • Laddar…
D
Måste berömma resultatet, det blev riktigt snyggt !

Sån där pool som du införskaffat, måste man montera ned dem på vintern?
 
Hej!
Tack för berömmet!

Jag tänkte nog tömma den till vintern. Tänkte köpa en dränkbar pump för några hundra spänn. Man kan ju passa på att rengöra den ordentligt samtidigt. Poolen går snabbt att montera upp/ner.

//Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.