Hej

Snart dags att bygga trädäck till vårt nybyggda hus.
Det blir på plattor på mark och jag har förstått att 60 cm (eller mindre) är det som gäller för avståndet mellan reglarna. Men frågan är, vilket avstånd mellan plattorna som reglarna ligger på? Kan man ha mer än 60 cm här? 1 m? Mer? (kant till kant)
Reglarna i sig blir väl 45x120 (eller något däråt). Däcket blir ca 4x5 m.

Sen virke. Vanligt tryckat får det nog bli. Men klass AB eller A? Verkar som det mesta i stor-bygghandeln är AB eller?

/Mattias
 
Skall du fästa reglarna i bärlinor med balkskor ?
I så fall fungerar ju balkskorna som stöd och plattor i ändarna under dem är överflödiga. Om du har 45x120 som reglar på 4 meter skulle jag ha tre plintar/plattor, på 1, 2 resp. 3 meter.
Med grövre reglar typ 45x145 räcker det gott med två plintar/plattor.

Angående virke så räcker AB såvida virket inte är i direkt kontakt med mark/vatten, de flesta stolpar typ 70x70, 95x95 är av typ A.
 
Inte för att jag vet exakt vad bärlinor är. Men tanken är plattor på marken och reglar på plattorna. Inget fäste i något annat som plintar eller husgrund eller så. En meter mellan varje platta alltså? Kant till kant eller centrum till centrum?

Reglarna ligger ju direkt på plattorna. Borde jag inte ha A-klassat virke där?

Någon som vet var man köper bra virke i linköping/östergötland?
 
Det var kanske ett lite väl korkat svar av mig.
P.g.a den lilla höjden från mark till altandörr så var tanken att skippa bärlinorna. Ser inte riktigt poängen med dem om man ska lägga altanen direkt på plattor på marken. Eller finns det någon bra idé med bärlinorna i en sån här konstruktion som jag missat?
 
Finns inga dumma frågor bara dumma svar ;)
Utgick från att du skulle bygga en ram (rektangel), och sätta reglarna i den. Men det behöver du ju inte göra. Går ju att göra efter syll/slipers principen (ala järnväg) ställa reglarna på högkant och skruva trallen i dem, dock är det ju lättare att få det helt rakt om du har ett ramverk.
 
Jo jag tänkte göra en ram. Dock med reglarna i, inte ovanpå av utrymmeskäl i höjdled. Fast det kanske var i du menade?

Så du menar att ramen är lite tjockare (högre) än reglarna så att bara ramen vilar på underlaget? Och att reglarna sitter fast i den med beslag av någon form?
Hur då göra där reglar och ram korsar varandra fyr-vägs? Jag kan ju inte lägga dem på varandra pga höjden...
Och utan sådana korsningar så blir ju spannet för reglarna ca 4 m. Lite väl långt va?
 
Jo det var så jag menade, en ram med reglarna fästa i den med balkskor. 235097_99x33.jpg
Samt att både ramverk och reglar vilar på plattor.
 
Vad är då vitsen med att ha olika dimension på ram och reglar?
Vill ju inte gärna göra bort mig när jag bygger...
 
Ursäkta om jag var otydlig, men jag menade samma dimension på ram som reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.