Hej,

Jag planerar just nu mitt första altanbygge, i vårt nybyggda hus och har en liten fundering.
Jag förberedde den delen där vi ska ha altanen med att be markarbetarna schakta ur ordentligt, och lägga makadam - så jag slipper gjuta plintar. Min plan var först att bygga ett trädäck där jag lägger reglar rakt på marken (på betongsten) och sen justerar höjden mha av en kapad regel som ben.

Nu satt jag dock här och kollade på videos, och såg hur man inledde ett trädäck liggandes på mark genom att fästa en bärlina i fasaden. Det förenklar ju en hel del om man kan börja från en "rät" linje på så sätt, och jag funderade lite på mina möjligheter att göra något liknande..

Men, jag började genast tänka, vänta nu - först och främst har jag ju gjuten platta med vattenburen golvvärme - den vill jag definitivt inte borra i... Men, å andra sidan - kom jag på att man vill väl ha trädäcket i identisk (rätta mig om jag har fel?) höjd som innegolvet så att det inte blir någon höjdskillnad - och om jag ska upp på den höjden, ja då är vi ju faktiskt ovanför betongplattan - eller är jag det?

Jag tog lite bilder;
IMG_20140423_190047[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140423_190058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den videon jag såg, använde han groteskt långa skruv, som han menade på valde att sätta i reglarna (och inte bara i fasaden) - hur rimmar detta med ett nybyggt prefab-hus? Jag känner viss oro att trycka in 10-15cm långa tjocka skruv rakt in i fasaden... Dessutom, inser jag - att om jag skulle fästa en bärlina i fasaden så kommer iaf 70% av regeln att hamna i "luften" - alltså, hängande ner, medans kanske 30% av regelns övre kant möjligen skulle gå att fästa i fasadplankorna...

Som ni ser, är jag i behov av input - alternativet är ju antar jag att helt enkelt inte fästa något i någon fasad - utan bygga den som en helt flytande altan... Det var väl mest det att jag kände att det var en smidig början att få en fullt rät bärlina tidigt mot huset..

Vol
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jag bygger vidare på min fråga... Vid närmare eftertanke inser jag att det kanske inte är någon bra idé att fästa en bärlina i fasaden - utan helt enkelt köra på en helt flytande altan. Jag lockades mest av tanken att få börja med en helt rät bärlina, att kunna fästa balkskor i... Men jag får väl helt enkelt hitta något annat knep.

Ponerat, att jag nu väljer att köra på en flytande altan - behöver jag göra första "raden" av betongplattor, det vill säga där jag vilar första bärlinan så nära fasaden som möjligt? Problemet är att det sluttar ganska kraftigt (syns möjligen på bild 2) ungefär 60-70cm ut från fasaden, och det skulle bli knepigt att få en betongplatta i våg.. Jag skulle helst börjat med första bärlinan, alltså betongstenarna ca 1m ut från fasad. Totala längden på altanen blir 5,4 meter, vilket i så fall innebär tre bärlinor, en på 1m, en på 3, och en på 5 - förutsatt att jag kör 45*145.

Vad tror ni?
 
Dina ytterväggar är tjockare än 15 cm och därunder ska det inte finnas någon golvvärme eller något annat för den delen.

Blir det liten anläggningsyta på regeln så skruvar du sen en 95*45 i bärlinan på väggen som du då ska ha minst 120*45.
 
Exakt samma höjd som innegolvet innebär att du kan få problem att öppna altandörren om det snöat.
Vad gäller plattan så är det väl inte betong utan kantelement som sitter ytterst? Inte mycket att fästa i.
Kör du på att lägga reglarna på marksten med ben/pallbrickor för att justera höjden. När du väl vägt in första regeln så går det rätt fort.
 
Tack Liemannen för att du bekräftade min misstanke. Ja, något lägre gör jag den nog - men jag vill inte gärna ha ett "trappsteg" ner, utan jag tycker om att kunna kliva rakt ut så att säga.

Hann du titta på min kompletterande fråga?
 
Dimensionering och sånt är inte mitt område, men spontant tycker jag en meter låter mycket..
Hur tänker du bygga? Om du lägger en bärlina en meter från huset, kommer den då så lågt att du kan lägga reglar ovanpå bärlinan in mot huset? Lite svårt att bedöma höjderna på bilden..
 
Liemannen skrev:
Dimensionering och sånt är inte mitt område, men spontant tycker jag en meter låter mycket..
Hur tänker du bygga? Om du lägger en bärlina en meter från huset, kommer den då så lågt att du kan lägga reglar ovanpå bärlinan in mot huset? Lite svårt att bedöma höjderna på bilden..
Yes, det gör den - det blir ganska perfekt med 45x145 på en betongplatta (och eventuellt någon pallbricka) och sedan ytterligare en 45x145 på bärlinan - lagom höjd. Problematiken är att jag aldrig kan lägga en betongplatta rakt så nära huset, på grund av att det är såpass mkt lutning just där, så jag vill egentligen helt enkelt börja med första bärlinan ca en meter ut... Hoppas någon annan kan ge input där istället..

Du råkar förresten inte veta vart man kan köpa såna där pallbrickor i form av ett set med olika blandade tjockleker? Vet att det fanns på Jula för många år sedan, men efter lite googling verkar det inte vara så lätt att finna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.