Tänkte bygga trädäck över mark där det växer vilda hallonbuskar. Trädäcket blir ca 120kvm. Måste vi täcka över hallonbuskarna eller kommer trädäcket döda dem då de inte kommer få solljus?
 
Är det omöjligt att komma under däcket när det är klart? Om det är "krypbart" skulle jag nog försöka få bort så mycket av hallonet som möjligt och sedan bygga däcket. Om det ligger närmare mark skulle jag nog vilja vara mer säker.

Min föräldrar har något som liknar bambu som visserligen har en otrolig växtkraft och är planterat bredvid altanen. Den skjuter dock skott som kommer upp mellan trallen ganska lång in på altanen. Troligen är hallon mer förlåtande men det är ganska enerverande...
 
Varför skulle du inte täcka? Skulle tycka det var jobbigt att tänka, när man går ut på sitt nya däck; attans att jag inte täckte.
 
Var väl mer en kostnadsfråga. Kostar ju mera...
 
RulleBulle skrev:
Var väl mer en kostnadsfråga. Kostar ju mera...
Mm, iofs. Men vad kostar hela projektet då? Och sedan blir det sämre/tråkigare för att du snålade på den (i sammanhanget) lilla kostnaden.
Vi har börjat räkna på vad hela projektet kostar när vi gör grejer, då känns det inte lika trist att handla "tråkigare" saker, för de ingår ju i projektet. Men det är klart, gratis är det inte för det.
 
  • Gilla
cc71
  • Laddar…
Växer hallonbuskarna på alla 120 kvadratmetrarna?

Kanske finns det något inte alltför skitgiftigt medel som hallonbuskarna inte mår bra av som ni kan strö/spruta ut innan ni bygger?
 
HAllon skjuter rotskott, om du inte kan komma in under däcket när det är färdigt, se till att täcka marken med duk makadam för att hindra dessa.
 
Jag håller med. Men vi håller på att renovera källaren och budgeten är nästan slut efter att jag köpt semestern. Tänkte överaska tjejen med ett färdigt trädäck när vi kom tillbaka.
 
Hade fått pris på ca 56000kr inkl material. Varav material kostnad på 20000kr.
Ska man fixa duk och sprängsten så blir det en aning dyrare. Säkert en lastbil ca 3500kr inkl sten. Sedan kommer en liten dumper behövas och kanske en gubbe rn dag då är vi uppe i runt 10000kr mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.