Hej

Vi är inte riktigt överens hemmavid på vilken "höjd" altandäcket skall ha mot inne.
Jag tycker det känns bra att inte fästa det i husets träpanel utan någon cm nedanför. Men sambon anser att det skall vara så...

Från dörrens överkant på tröskeln ner till där panelen slutar så är det 7 cm, tycker det borde vara svårt att fästa något på den få cm som blir över för det måste ju, väl, ändå ner lite från tröskelns överkant.

Sätter man däcket under panelen så går det ju att måla även i framtiden, men risken är väl att det kan blir lite "fuktigare" om det blåser in löv och gojs... Men jag tänkte typ 1 cm glapp, dvs 8-9 cm från tröskels överkant.

Hur gör man :) bli vår domare.
 
Jag tycker det blir snyggast att ha det i samma höjd, att sätta fast i panelen alltså... Men jag skulle ändå satt fast den under panelen, av dom skälen du skrev själv :)
 
Så nu står det med andra ord 2-1 till att låta altangolvet vara 8 cm nedanför tröskeln (ca 6 cm nedan innergolv).
 
Är inte säker på om jag förstår frågan rätt men man ska väl aldrig sätta trädäcket dikt an mot fasadpanelen? Det måste finnas möjlighet till avrinning för att förebygga fuktskador.
 
Oftast snyggast att sätta altandäcket så att man slipper ett steg ner när man går ut. (sorry pewa !)
Sätt bärlinan med distanser mot panelen och se till att ha grova franskskruv så att du når in till de bärande reglarna alt. syllen.
 
Jag blev klar med panelbytet förra säsongen, håller på för fulla mugga att skruva altan nu, det fanns inte en fis i rymden att jag skruvar fast bärlinor i min nya panel. Fasadplugg i socklen och trallen 5cm under droppnäsan på panelen för underhållsmån. Detta innebär då att jag får ett litet trappsteg ner till trallen, men det ser jag som nada om man jamför med alternativet.
 
kuse skrev:
Fasadplugg i socklen och trallen 5cm under droppnäsan på panelen för underhållsmån.
Ja, och därmed möjlig avrinning för att undvika fukt och röta i nederkanten av fasadbrädorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.