hej!
har byggt ett trädäck i somras och ska nu kompletera med stolpar så att det blir lite insynsskydd. Hur fäster jag stolparnma bäst i altanen?? nån som har ritning på detta. undrar även hur jag ska få till en snygg trappa? trappan ska löpa längst hela långsidan. hur gör jag för att det ska möta snyggt på kortsidorna? hoppas nån har en bra beskrivning och gärna ritning på detta. vill få det klart NU!
tack på förhand!
 
Vad gäller stolparna så är det vanligt att man fäster dessa i golvreglarna med hjälp av exempelvis vagnsbult. Se på den här bilden och den efterföljande för viss anvisning. Ta ur stolpen så att den delvis vilar på regeln, delvis sänks ned bakom regeln så att man har något att borra och skruva i.

Angående trappan - "möta snyggt på kortsidorna". Om jag fattat rätt så vill du ha en trappa längs långsidan med en avslutning mot kortsidan som ser bra ut. Själv hade jag avslutat trappan med liggande eller stående spalje, som monteras så, att virket ovanifrån täcks av trappans plansteg. Någonting i stil med detta. Om spaljevirket är 22 mm så sticker alltså plansteget ut 22 mm från reglarna/vangstycket i sidled.

Hoppas du kan få ihop något, som passar . . .
 
tusen tack! ska nog klara ut det på nåt sätt med hjälp av din beskrivning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.