Hej. Jag skulle ge mig på mitt första altanbygge.

Den kommer vara ca 2500x4000mm och ha en låg profil på ca 50-60mm ovan mark.
Min plan är att gräva ut ca 30cm + 4 hål för plintar. Göra ett bjälklag av 45x145 NTR/A klassat virke som ligger på att bärlag av bergavfall 10cm under marknivå och förankras neråt med 4 plintar. Kommer sedan fylla igen med antagligen mer bergavfall.

Altanen kommer inte vara intill huset.

Vad tror ni? Funkar min plan, eller har ni någon annan ide?
 
går det att lägga flytande (på marksten/lecablock) så är det ju enklare.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar... Altanen kommer inte att ligga jämte huset, så om du inte har något annat att fästa den i innebär det en plint i varje hörn, och då kommer det att bli rejält svajigt med 4 m spännvidd. Eller menar du 4 plintar per bärbjälke?
 
Nej jag menar att bärlagret med grus (0-18) kommer bära bjälklaget, med eftersom det kommer vara nedgrävt 10cm vill jag förankra det med 4 plintar så att jag inte riskerar en ev, tjälresning.
 
Eftersom jag svarade tidigare följer jag upp tråden, men jag har ingen aning om det är tillräckligt.
 
Pepparkaka skrev:
Eftersom jag svarade tidigare följer jag upp tråden, men jag har ingen aning om det är tillräckligt.
Ok, tack ändå!
 
Noseone skrev:
går det att lägga flytande (på marksten/lecablock) så är det ju enklare.
Jo enklare blir det ju. Har läst att folk gör som du säger med nedsänkta lecablock. Men finns det inte risk för att det reser sig med tiden...
 
I skåne? grusar du av under så bör det va ok. Det är ju enkelt att fixa oxå om det skulle bli problem. Domkraft å så gräva lite å väga in på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.