Hej, ser fram emot mitt första trädäcks-bygge o behöver råd :)

Funderar på att lägga fris för att undvika skarvar men hittar ingen info om hur man bör regla upp under frisen. Ska den bara skruvas i en regel? Då ligger en 120 bred trall o vilar på en 45 regel, känns inte så stabilt. Blir det inte att frisen kan böja sig med tiden mer än om den legat plant mot något hela sin bredd?

Och hur gör man med trallskarven - ska man göra extra reglar för att kunna skruva ner trallen i närheten av frisen? Måste väl nästan göras tänker jag eftersom annars skulle det bli nästan 600 från sista skruven o resten av trallen skulle bara "hänga i luften" vid fris-ändan.

Frågor frågor :)
 

Bästa svaret

På ena sidan ligger ju frisen lika som trallen, så där ligger dels på en 45-regel och dels på övriga reglar.
Men på andra sidan/sidorna måste man lägga dubbla reglar, med 45mm mellanrum. Då finns det plats för frisen, samt plats för ändan på trallbrädorna.
 
  • Gilla
semanuelsson
  • Laddar…
Ett exempel på hur det kan göras.
Hopscotch och klätterställning av trä på en lekplats med barkmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Blir väl att jag får passa in reglar efter vad bredden säger. Har inte bestämt det än men kan ju påverka så reglar hamnar i gynnsam position för att sätta fris :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.