Hej alla
Tänkte bygga mitt första trädäck. Ej i anslutning till huset, flytande på makadam och stenplattor.
Det som försvårar lite planeringsmässigt (för mig iaf) är att bara ett hörn blir rätvinkligt.
De andra hörnen blir ca 83, 62 respektive 124 grader.
Måtten är ca 7,2 , 4,1 , 4,0 , 5,0 meter.

Tänkte lägga reglarna längs med den längre sidan (som längst 7,2 m). Den korta sidan med trallen blir alltså som längst 5 m.

Har köpt 45*95 reglar för att jag vill ha liten upphöjning mot gräsmattan. Trall har jag liggande sedan förut, den är mestadels 3,6 eller 3,3, meter (allt 28 mm). CC mellan reglarna blir 58 cm.

Enligt spännviddstabellen som refereras här på forumet får spännvidden högst vara 150 cm mellan golvbjälkar vid dimensionen 45*95. Under t.ex. den längsta 7,2-metersregeln tänkte jag ha 5 plattor. Varje platta är 30 cm - blir då spännvidden 114 cm, eller har jag förstått fel?

Generellt sett - finns det ngt enklare sätt att göra det hela? Ska jag t.ex. byta riktning reglar och trall?

Tacksam för tips

tradack_parallellogram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(enkel skiss, bortse från avrundningsfel...)
 
Hej och välkommen till forumet!

Noggranna uträkningar måste jag säga :)
Allt ser bra ut tycker jag. Men jag är stark förespråkare av fris som avslutning så man slipper se något ändträ.

Frisen är de två brädor som ligger längst ut på bilden här.
20140608_174802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få till det behöver du en extra regel innanför den yttersta som på bilden nedan.
20140524_195945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Majlind
  • Laddar…
Just det, reglarna ska ligga exakt på cc 600mm så långt det går. Den sista (eller de två sista om du har fris) kanske inte hamnar på exakt 600 mm. Men då kan du kapa trallen på plats med cirkelsåg eller sänksåg.

Har du inte exakt cc 600 mm riskerar du att få onödigt mycket spill då längderna på trallvirket är anpassade för det måttet.
 
Stort tack för svar!
Ja, jag hade också tänkt att lägga en fris på kanterna som pekar inåt trädgården. Långsidan går längs med en häck/spaljé med nedgrävda plintar. Där tänkte jag ha någon decimeters överhäng på trallen för att komma ända in utan att skada spaljéplintarna.
 
Glöm inte bort att uppdatera med bilder när du har satt igång! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.